Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Pedagógia 23 - Gargantua és a jelen

Rabelais kb.450 évvel ezelőtt írt művében

,,A nagy reményekre jogosító Gargantua mellé hatéves korában egy nevelõt fogadtak szülei, egy "igen tudós embert" (un grand docteur sophiste), aki a hagyományos skolasztikus módszerek szellemében nevelte a gyermeket. Megtanította neki az ábécét, ehhez "mindössze" öt évre és két hónapra volt szüksége. Gargantuának ettõl kezdve sok-sok könyvet kellett szó szerint emlékezetébe vésnie olyan alaposan, hogy szövegüket a végüktõl kezdve visszafelé is el tudja mondani. A gyerek rengeteget tanult, de - szülei legnagyobb megrökönyödésére - egyre butább lett.

Erre szülei elkergették a skolasztikus szobatudóst, s az új szellemben nevelõ Ponokratest fogadták fel mellé. Gargantua nevelése ettõl kezdve teljesen más mederbe terelõdött. Nevelõje sokat tartózkodott vele a természetben, megfigyelték annak jelenségeit, s kötetlen beszélgetés során dolgozták fel tapasztalataikat. De szerepet kapott az ifjú nevelésében a játék, a testedzés, a zene és a tánc is. Klasszikus szerzõk mûveit is olvasta, de nem a száraz grammatizálás kedvéért, hanem hogy tartalmukat saját tapasztalataival egybevethesse.”

 

Most hol tartunk?

Azon 11, 13 és 15 éves tanulók aránya, akik nagyon szeretnek iskolába járni, 1997 Magyarország 10% alatt, Norvégia, Portugália 30% fölött

Ha nem teremtjük meg azt, hogy az iskola olyan hely legyen ahova szívesen járnak a gyerekek, ne csodálkozunk.

Mi papolunk arról, hogy jó tanulni, de mindent elkövetünk, hogy a gyermekek ne érezzék.

Itt a változás. Itt és most. Te is.