Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Mentális tréning

 

A mentális tréningnek az a lényege, hogy bővítsük és erősítsük a saját önirányítási és teljesítményprofilunkat.

A mentális tréninggel mentális erőt fejlesztünk ki vagyis elsajátítjuk azt a képességet, hogy a munka-, illetve teljesítményfolyamat során hatékonyan alkalmazzuk az adottságok, erősségek és technikák teljes tárházát.

A mentális erő kifejlesztése azonban azt is jelenti, hon megtanulunk ellenállni az erős mentális és érzelmi nyomásnak, fokozzuk rugalmasságunkat, kitartásunkat és tetterőnket. A mentális tréning segít abban, hogy könnyebben dolgozzuk fel a kudarcokat, és gyorsabban visszataláljunk a pozitív magatartáshoz. A mentális tréning keretében azt is gyakorolja az ember, hogy miként kezelheti hatékonyabban a teljesítménykényszert. Egyes emberek nem bírják sem a stresszt, sem a nyomást. Görcsössé válnak tőle, csökken a teljesítményük, a kitartás teljes hiányának jeleit mutatják, kimerülnek, leblokkolnak, vagy akár teljesen csődöt mondanak. E hiányosság okait fel kell kutatni — gyakran a - túlzott szülői védelem húzódik meg a háttérben, ami azért veszélyes, mert így a szülők nem nevelik harcra a gyermeküket azután meg kell tenni az irányváltáshoz szükséges lépéseket. Arra kell programoznia magát, hogy ellenállóbb, erősebb és teherbíróbb legyen közben a követező kulcsmondatokat kell bevésnie az emlékezetébe: ,,A legnagyobb győzelem az önmagunk fölött aratott győzelem.” ,,Aki igazi vezető akar lenni, annak először is meg kell tanulnia magát vezetni!”

 

Az agy oldott állapotban olyan anyagot is befogad, melyet normális esetben visszautasítana. Normális tudatállapotban az agy valószínűleg visszautasítana egy olyan kulcsmondatot, hogy ,Erős és öntudatos vagyok", mert irracionálisnak tekintené, ellazult állapotban viszont sokkal készségesebben elfogadja.

Az ellazult szellem és a kiegyensúlyozott energia állapot optimális táptalajt biztosít a vizualizációs gyakorlatokhoz. A vizualizált képek, gondolatok és érzések energetikailag gazdag talajra hullanak, és azonnal ki tudnak csírázni.

 

Az át- illetve újraprogramozás

Sokan hajlamosak arra, hogy szándékosan ne vegyenek tudomást a gyengéikről vagy elnyomják azokat. A mentális tréningben az ember „szembenéz" a gyengéivel, és elfogadja, hogy azok léteznek.

De ahelyett, hogy továbbra is rejtetten magával cipelné, és amennyire csak lehet, figyelmen kívül hagyná a gyengéit (ami sok energiát emészt fel), célirányodul stressznek teszi ki őket, hogy ezáltal lépésről-lépésre erősséggé változtassa a gyenge pontokat.

Ennek érdekében gondolati stresszhelyzeteket kreálhatunk, és egy bizonyos gyengével szembesülhetünk, Azután erősséggé alakítjuk át ezt a gyengét, és ennek megfelelően változtatunk a helyzeten. Minél élettelibbek és plasztikusabbak a gondolatok és az elképzelések, minél inkább tele vannak érzésekkel, zajokkal, színekkel és érzéki benyomásokkal, annál erősebb az áramló energia és a neurológiai stimuláció.

Ezt a folyamatot adaptációs vagy átalakító folyamatnak nevezzük. „Több száz ismétlés (energialeadás szükséges ahhoz, hogy a komplex motorikus készség ellenálljon a verseny nyomásának", írja dr. Loehr – Az új mentális erő című könyvében. És ami a sportra igaz, az éppúgy érvényes más területekre is.

Gyengéinek kontrollálása, elfojtása és elnyomása sok energiát von el öntől.

Ha a felszínre hozza a gyengéit, és vizualizációs gyakorlatok segítségével erősségekké alakítja át őket, nem pazarolja az energiát, hanem termékeny átalakító folyamatba tereli.

A híres amerikai sportpszichológus, dr.: James E. Loehr, aki az élsportolókat csúcsteljesítményekre felkészítő egyik edzőintézet vezetője, a következőket írja Egyéni csúcsforma mentális tréninggel című könyvében: „Gondolatmintáink és önmagunkkal folytatott beszél­getéseink fontos inputforrások. Vagy a sikerre progra­mozzuk magunkat, vagy a kudarcra.

 

Az át- illetve újraprogramozás mellett az összpontosítás edzése is elengedhetetlen a mentális tréninghez, hogy intenzívebben és hosszabb ideig tudjuk egy dologra irányítani a figyelmünket.

Bizonyított, hogy az intenzív összpontosítás egészen specifikus izgalmi állapotokkal jár együtt. Minél intenzívebben próbáljuk kiváltani a szükséges frekvenciákat, annál jobb lesz az összpontosítási képességünk.

Tanulja meg, illetve gyakorolja azt is, hogy hogyan erősítheti és hogyan vonhatja vissza a figyelmét, vagyis hogy szükség esetén miként irányíthatja azt egyik dologról a másikra.

Forrás: Helene Walterskirchen: Az energiaelv - Koncentrációs gyakorlatok a munkahelyen

 

 

Tehát:

mentalis-trening.jpg