Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Filmes idézetek 7

 

-         Azt akarom, hogy ragadjon el a hév, lebegj a mámortól, fakadj dalra, lejts dervistáncot.

-         Oh csak ennyi?

-         Igen. Légy eszelősen boldog, vagy legalább légy rá nyitott.

-         Ok. Legyek eszelősen boldog…, majd igyekezni fogok.

-         Tudom, hogy közhely, de a szerelem szenvedély, megszállottság, mely nélkül nem lehet élni. Azt mondom, légy fülig szerelmes. Olyat találj, akit őrülten szeretsz, és aki ezt viszonozza. Hogy találhatsz rá? Hagyd az eszedet, hallgass a szívedre. Mert most nem dörömböl. Az az igazság, kicsim, hogy enélkül nincs értelme élni. Ha szerelem nélkül mész végig az úton, akkor, egyáltalán nem is éltél. De meg kell próbálnod. Ha nem próbálod meg, nem is éltél. (Ha eljön Joe Black)

 

Meg van a vetés, és az aratás ideje. (Ha eljön Joe Black)

 

Miért? Tényleg érdekel. (Ha eljön Joe Black)

 

-         Feladnád a szerelmedért, amit akarsz?

-         Igen. Tudod, feláldoznám.

-         Igen?

-         Örömmel. (Ha eljön Joe Black)

 

-         Ha házasok volnánk, akkor megadnám, ami neked kell. Ennyi. Gondoskodnánk egymásról, legjobb tudásunk szerint. Baj, hogy ha gondoskodsz a nődről? Ő meg vigyázz rád.

-         Ilyen nő manapság nem terem minden bokorban.

-         Úgy gondolod? Nem tudom. Becsaphat a ,,villám”. (Ha eljön Joe Black)

 

Hozzáértés, bölcsesség és tapasztalat kell hozzá. (Ha eljön Joe Black)

 

Készséggel beismerem, hogy megszédítettél. Jólesett. (Ha eljön Joe Black)

 

Azért fogtam ebbe az üzletbe, mert ezt akarom csinálni. (Ha eljön Joe Black)

 

Alkotni akartam valamit, ami a csúcson van, a legszigorúbb mércével is. (Ha eljön Joe Black)

 

Azt akarom, hogy amit hátrahagyok, úgy maradjon, ahogy csináltam. Hogy olyan céllal és úgy működjön, ahogy én akartam: az igazságért és becsületesen. (Ha eljön Joe Black)

 

Ha kérdezek valamit, egyenes választ várok. (Ha eljön Joe Black)

 

Hogy van az hogy, egy férfi, aki ilyen vonzó, intelligens, kellemes, a legcsábítóbb módon félénk, de mégis erőteljes, teljesen egyedül van. (Ha eljön Joe Black)

 

-         Ha így mondod azt, hogy semmi, az nem semmi.

-         Hát akkor mi?

-         Valami. (Ha eljön Joe Black)

 

-         Joe vagyok, és te meg Susan, és teljesen elgyengült a térdem.

-         És furcsán is ver a szíved.

-         Igen, gyorsabban. Az ajkad íze és a nyelved érintése csodálatos. (Ha eljön Joe Black)

 

-         Neked jó volt velem lenni?

-         Igen.

-         Jobb volt, mint a mogyorókrém?

-         Igen. Sokkal jobb. (Ha eljön Joe Black)

 

-         Mi kéne Joe-tól?

-         Szerelem, szenvedély, megszállottság, amikre szerinted várnom kell. Hát itt vannak. (Ha eljön Joe Black)

 

-         Szeretem.

-         Milyen jó neked. (Ha eljön Joe Black)

 

 

-         Mi számít?

-         A bizalom, a felelősség, vállalni a döntéseid terheit, egy életen át méltó lenni hozzájuk és főképpen, nem bántani szerelmed tárgyát.

      …Ezt szorozd meg a végtelennel, helyezd az örökkévalóságba és belepillanthatsz abba, amiről beszélek. (Ha eljön Joe Black)

 

Attól a pillanattól szeretem Susant, hogy megszületett, és most is szeretem. Olyan férfiról álmodtam neki, aki felfedezi őt, és aki a szereti, aki méltó hozzá. Aki itt és most él, és meg van benne a becsület, a részvét és a kitartás, hogy végig csinálja vele ezt a szép életet. (Ha eljön Joe Black)

 

-         Azt mondtad – Miért baj, hogy ha gondoskodsz a nődről? Ő meg vigyázz rád.

-         Ezt mondtam?.

-      Én meg azt, hogy ilyen nő nem terem ám minden bokorban. De itt termet egy. (Ha eljön Joe Black)

  

-         A pénzről hallottál ugye?

-         Ami nem boldogít?

-         Az. (Ha eljön Joe Black)

 

Szakítok a hagyománnyal, és elmondom a kívánságom. Éljetek oly boldogan, ahogyan én. Egy reggel ébredjetek azzal, hogy "nem kívánhatok többet." (Ha eljön Joe Black)

 

Tudnod kell, hogy mennyire szeretlek. Olyan értelmet adtál életemnek, amit nem is várhattam. S ezt senki sem veszi el tőlem. Annyira szeretlek. (Ha eljön Joe Black)

 

 

Sziddhárta csupán szeretete erejével és mély együttérzésével győzte le, a démonok seregét. Eljutott, abba a nyugalmi állapotba, melyben az ember többé nem rabja érzelmeinek. Túljutott önmagán. Túljutott örömön és fájdalmon. Túl a csalfa gondolatok páncélján. (A kis Buddha)

 

Meglátta a dolgok végső, legvégső igazságát. Megértette, hogy minden, ami a világon történik: okozat, melynek oka van. Tudta, hogy addig nincs megszabadulás, amíg nincs bennünk könyörület minden más lény iránt. Ettől a perctől fogva nevezték Sziddhártát: Buddhának, vagyis ,,felébredett”-nek. (A kis Buddha)

 

Ne feledjétek: a legfontosabb őszintén együtt érezni minden élőlénnyel. Odaadónak lenni, és mindenekelőtt tovább adni a tudást, mint Buddha tette. (A kis Buddha)

 

Gyermekek. Mind gyermekek vagyunk. (A kis Buddha)

 

A boddhiszattvák nem törekednek semminek az elérésére. Szellemük szabad. Tökéletesen értik a jelenségeket, és így félniük sem kell semmitől. Túl a tévelygő gondolatokon vár a Nirvána. (A kis Buddha)

 

 

,,Buddha egyszerű, megvalósítható lépésekkel jelölte ki a Nirvánába vezető ösvényt. Ezen az ösvényen járva az ember megismeri az élet valódi csodáit. Ez hozza el a boldogságot, az örömöt, mert a szenvedéstől való megszabadulás, a boldogság kezdetét, megvalósulását jelenti. A Sarnath-i beszéd után az 5 szerzetes arra kérte Buddhát, hogy fogadja el őket tanítványául. Így jött létre az első buddhista közösség: a szangha. Ezután Buddha bejárta egész Indiát. Hirdette a dharmát, a buddhista tant, mindenkinek, a kész volt arra, hogy meghallja. Férfinak, nőnek, királynak, parasztnak, brahminnak és osztályonkívűlinek. Gazdagnak és szegénynek, aszkétának és banditának. Nem tett kivételt. Azt tanította, hogy aki elveti a végleteket és gyakorolja a meditációt, az megtapasztalhatja a Nirvánát. A maga korában ez forradalmi gondolat volt. Buddha volt az első forradalmár. A megvilágosodás első üzenete az, hogy minden ember egyenlőnek születik. Nincs magasabb és alacsonyabb rendű. Ha valaki elakarja dönteni, hogy ki az előrébb és ki a hátrébb való, akkor nézzük a cselekedeteit.” (Buddha élete)

 

,,Mindannyiunkban meg van a képesség arra, hogy Buddhává váljunk. Azt mondta Buddha: akár férfiak, akár nők vagyunk, fekete vagy fehér bőrűek, kreolok vagy rézbőrűek, mind elérhetjük a megvilágosodást.” (Buddha élete)

,,Buddha emberi lény, akiben rengeteg a megértés és a szeretet. Akiben sok az együttérzés, a megértés és a szeretet, az csodákra képes. Buddha azt mondta: a legnagyobb csoda az emberek tanítása és átalakulásának segítése, és ő mindennap megteszi ezt a csodát.” (Buddha élete)

 

,,…Sziddhárta 5 kilométerre volt Gayától. Leült egy fa tövében és hosszú hetekig meditált. Meditációs technikája az volt, hogy légzésére irányította a figyelmét. Még mindig arra keresett választ, hogyan lehet véget vetni azoknak a szenvedéseknek, amelyek minden embert sújtanak pl. a születésnek, a szeretteinktől való távolétnek, a betegségnek vagy a halálnak. Ekkor történt, hogy a démonok megpróbálták megzavarni a meditációját, minden erejükkel azon voltak, hogy eltérítsék a céljától. A májusi telihold idején történt, hogy Buddhának sok kísértést kellett kiállnia. Mara kísértette meg őt. Mara több feleképpen is megpróbálta kísértés be vinni Buddhát: sört mutatott neki, gyönyörű lányok és asszonyok képeit és a fényűző élet gyönyöreit. De Buddha ellenállt minden kísértésnek, mert már ismerte mindezek hiábavalóságát. A szent iratok arról számolnak be, hogy negyven nap meditáció után az igazság szakaszokban tárult fel Buddha előtt.

Az első meditáció közben, betekintést nyert minden korábbi életébe. A második meditációban megértette a ciklikus létezés összefüggéseit, az ok és okozat törvényét, a karma lényegét. A harmadik és az utolsó meditáció során legyőzte az elme négy mérgét: az érzéki vágyat, a ragaszkodást, a helytelen nézeteket és a tudatlanságot. Azon az estén, a májusi telihold idején 35 éves korában Buddha elérte a megvilágosodást, a felébredést, a legnagyobb tudást, a Nirvánát.

A bódhifa tövében ülve elérte a megvilágosodást. Buddha megszabadult minden szenvedéstől.

Így szólt Buddha: Az történt velem, hogy az elmémet már nem köti meg semmi, teljesen szabaddá lett. Elmém elérte a megtisztulást. Mentessé vált minden vágytól. Mert a vágy az, ami az újjászületéshez vezet. Az tehát, aki teljesen megszabadul minden vágytól, úgy is szoktuk mondani, hogy aki teljesen megtisztul, az az ember eléri a megvilágosodást. Így tette ezt Buddha is, amikor buddha lett, és elérte a megvilágosodást. …

Amikor meditálunk, megértjük, hogy az olyan fogalmakról is mint a létezés, a nem létezés, a születés vagy a halál, téves képzeteink vannak. Ha képesek vagyunk eltávolítani elménkből a téves képzeteket, akkor megszabadulunk a szenvedésinktől, mert a szenvedések mindig a téves képzeteinkből erednek. Ezért az olyan fogalmak mint a születés, halál, létezés, nem létezés a meditáció gyakorlásával eltávolíthatók az elméből.

Így a félelem nélküliség felszabadít bennünket, és ez a félelemnélküliség az igazi alapja a legőszintébb boldogságnak.

Sziddhárta herceg ráébredt az egyetemes szenvedés miben létére, ezért lett a neve Buddha, ami azt jelenti: felébredett vagy megvilágosodott.

Azt a helyet, ahol Buddha elérte a megvilágosodást, azóta Bodhgayának nevezik, jelenleg ez a buddhizmus legszentebb helye. …

A megvilágosodást követően Buddha néhány hetet még a bódhifa tövében ült a megvilágosodás boldogságában. Eközben néhányszor látta a városban lakó gyermekeket és felnőtteket. Miután megszabadult minden szenvedéstől, elindult hogy megkeresse azt az 5 embert, akik vele voltak az aszkézisben. Segíteni akart nekik, hogy ők is elérjék azt, amit neki sikerült. …

 

A Bodgayából Benáreszbe vezető úton Buddha találkozott egy bráhminnal.

Amikor az meglátta őt megkérdezte Buddhától – Bráhmin vagy?

Nem, nem vagyok bráhmin.

Király vagy?

Nem vagyok király.

Isten vagy?

Nem vagyok isten.

Ember vagy?

Nem vagyok ember?

Ekkor a bráhmin megkérdezte – Ki vagy hát?

Buddha így felelt: - Én vagyok a Jiná -  Jiná azt jelenti győztes – legyőztem saját magamat.

A bráhmin megkérdezte – Hová mész?

Buddha így válaszolt: - Kasi (Kászi = Benáresz) városába megyek, hogy megforgassam a tan kerekét. …

 

Buddha, isteni szemével meglátta, hogy az 5 aszkéta egy vadasparkban tartózkodik Szarnatban. Amikor megpillantották Buddhát megtárgyalták egymáskőzött: Ez az ember felhagyott a meditációval, lehetetlen hogy bármilyen tudással rendelkezzen, ne is szóljunk hozzá. Ám amikor a Magasztos közelebb ért hozzájuk, személyiségének ereje megnövekedett. Így szólt hozzájuk: Azért jöttem, hogy hirdessem a tant, és elmondjam, buddha lettem.

Azon az estén mondta el Buddha első beszédét. Ez az alapvető buddhista tanítások összegzése, és dharmának vagyis törvénynek nevezik. Lényege a 4 nemes igazság.

Buddha első nemes igazsága a szenvedésről szól. Nem kell buddhistának lenni ahhoz, hogy elfogadjuk, a világban mindenhol jelen van a szenvedés. Nagyon fontos, hogy felismerjük a szenvedést. Néha az ember szenved, de úgy tesz mintha nem szenvedne, így nincs esélye a gyógyulásra. Ha az ember beteg, az első lépés az, hogy tudomásul veszi a betegség tényét, csak ezután van remény arra, hogy meggyógyul. Tehát az első lépés az, hogy tudomásul vesszük, szenvedés tapasztalunk önmagunkban, a családunkban, az egyházunkban, a társadalmunkban.

Ezt követi a második lépés, a 2. nemes igazság felismerése: Mi okozza a szenvedést? Mi a szenvedés gyökere? Buddha azt mondja: Ha megpróbálunk elmenekülni a szenvedés elöl, akkor nincs lehetőségünk arra, hogy megértsük Ezért fontos, hogy összeszedjük a bátorságunkat, és alaposan megvizsgáljuk a szenvedést, hogy megértsük annak természetét és okát. Ez a második nemes igazság. Olyan ez, mint amikor az orvos megállapítja a betegség tényét, alapos vizsgálatot végez, hogy megtalálja a kór okát.

Ahogy az orvos megtalálja a betegségre a gyógyírt, úgy a szenvedéstől való megszabadulás is lehetséges. Ez a 3. nemes igazság.

Miután megismertük szenvedésünk gyökerét és megállapítottuk honnan ered, megkeressük azt a módot, amellyel hatékonyan megszabadulhatunk tőle. Ez a 4. nemes igazság.(Buddha élete)

 

 

Mindenfajta előítélet, csak bemocskolja az igazságot. (Tizenkét dühös ember)

 

Akarsz valami gyönyörűt hallani? - Isten számolja a nők könnyeit. (Idegen közöttünk)

 

-         Maga itt a főnök?

-         Nem én, a Mindenható. (Idegen közöttünk)

 

-         A Kabbala szerint a nők magasabb…

-         Micsoda?

-         A Kabbala, a zsidó miszticizmus. Nagyon-nagyon bonyolult, rendkívülien elvont. Foglalkozik a Teremtéssel, a lélekvándorlással, a meditációval.

-         Biztos Kaliforniában találták ki.

-         Nem, dehogy, ezek ősi bölcsességek, legtöbbünk nem is tanulmányozza, mert az nagy nehézségekkel jár.

-         A lényeg?

-         Igen. Elnézést. Azt mondja a Kabbala, hogy a nők magasabb spirituális szinten vannak, mint mi. (Idegen közöttünk)

 

-         Sohasem szegi meg a szabályt.

-         Hát persze, hogy nem. (Idegen közöttünk)

 

-         Tetszik az eszem, mi?

-         Igen, nagyon megkapó. (Idegen közöttünk)

 

-         Maguk tényleg törődnek egymással.

-         Hát persze. (Idegen közöttünk)

 

-         Mi akar majd lenni később Lea?

-         Feleség. Anya.

-         Ennyi?

-         De Emily, mi lehet fontosabb? (Idegen közöttünk)

 

Ez nagyon kóser, vagyis klassz. (Idegen közöttünk)

 

Sugárzol, csak úgy ragyogsz Emily. (Idegen közöttünk)

 

Hála Istenek. Végre valaki tesz valamit. (Idegen közöttünk)

 

-         Esküdj meg!

-         Nem szabad esküdnünk.

-         Akkor mi az, amit szabad?

-         Ígérni. Ünnepélyesen megígérem.

-         Ok, az is jó. (Idegen közöttünk)

 

Hirtelen fölnéztem és megláttam a leges-legkedvesebb szempárt. (Idegen közöttünk)

 

A rabbik azt tanítják, hogy az önvédelem kötelező, de azt is tanítják, hogy ha megölünk valakit, egy egész világot semmisítünk meg. (Idegen közöttünk)

 

-         Ez mi?

-         Ez a Kabbala, a szívem közelében tartom.

-         Olvasson valamit. Ezt.

-         Nem. Nem hiszem, hogy…

-         Mit?

-         Nem lehet kiragadni egy részletet, ehhez egy egész élet kell.

-         Hát addig sajnos nem érek rá.

-         Nyissa ki valahol találomra. Csak egy kis részletet. Kezdje.

-         …ezért társalkodj vele, hogy szíve és lelke megkönnyebbüljön, használj oly szókat, melyek felébresztik a szenvedélyt, a szerelmet, a vágyat és…

-         És mit?

-         Az erotikát. (Idegen közöttünk)

 

-         …Ne igyekezz szenvedélyt kelteni, míg készen nem áll. Kezdjed szeretni, hadd, hogy, ..

-         Na mi az?

-         Hadd, hogy a hüvelyes kiválasztás megtörténjen.

-         Ah. Nagyon titokzatos.

-         Elvontabb értelme van: az, hogy a férfi és a nő szent egységben legyen.

-         Rendicsek. (Idegen közöttünk)

 

-        Hát ez remek. Az apja tudja, milyen a lelkem, maga meg olvass a szememből. Jó éjt. Maga tényleg feleségül veszi az első lányt, akit az apja kijelölt.

-         Nem ő az első lány. Az összes többire nemet mondtam.

-         És ez mitől olyan különleges?

-         Vele basherolva leszek.

-         Hogy mi?

-         A basher tek, azt jelenti végzet. A rabbik azt tanítják…

-         A Kabbalában van?

-         Nem ez sima tanítás. Mindenki tudja.

-         Ah, mindenki, csak én nem, meg a többi ember.

-         Az szomorú. Tehát. A rabbik, azt tanítják, hogy Isten úgy teremtette a világot, hogy megteremtett minden lelket, aki valaha él majd. És aztán összepárosított minden női és minden férfi lelket. És így ha találkozunk a lélektársunkkal, azt mondjuk bashevolva vagyok. Maga például nincs még basevolva.

-         Basherolva.

-         Nagyon jó.

-         Kérdezhetek?

-         Tessék.

-         Hogy-hogy az emberek mégis szakítanak, elválnak vagy pocsék kapcsolatban kínlódnak?

-         Nagyon egyszerű. Nem találták meg a társ lelküket. Tudja, minden eleve elrendelt. De meg van a választás szabadsága, és gyakran rosszul választunk. (Idegen közöttünk)

 

Emily most olvastam fel a Kabbalából. A szex szent dolog, micve, az egyik megengedő parancsolat. Megsúgom magának a szex, az szép. (Idegen közöttünk)

 

A rabbik azt tanítják, hogy aki nem házas, az csak fél ember. (Idegen közöttünk)

 

-         Maga annyira más Ariel, maga élhetne másképp is.

-         De én nem akarok másképp élni. A Kabbala szerint a férfinak nem kell elhagynia a házát, hogy megtalálja, amit keres.

-         Jó. De a Kabbala nyilván nem számolt velem. (Idegen közöttünk)

 

Én méltó akarok lenni. (Idegen közöttünk)

 

Remek nőnek tartalak. Olyan vagy, mint a Biblia asszonyai Deborah vagy Jáhel, nagy harcosok voltak. (Idegen közöttünk)

 

-         Ariel kiválasztott. Ő ilui volt.

-         Mi volt?

-         Már 6 éves korában Talmud szakértő volt. Az volt a zsidó tanokban, mint Mozart a zenében. De ez nem minden. Ariel, nagy lélek. Ezt mindig is tudtuk. Ariel, Ariel méltó az égiekhez. (Idegen közöttünk)

 

Kedvel téged, csinosnak tart, szeretne találkozni veled, és esetleg nőül venni. (Idegen közöttünk)

 

-         Isten számlálja a nők könnyeit.

-         Tessék?

-         A Kabbalában van. Azt jelenti, hogy a nők jobban értik a világot, mint a férfiak, ezért gyakrabban sírnak. (Idegen közöttünk)

 

-         Van egy ötletem. Ránk férne egy kis pihenés, kikapcsolódás. 2 hét Arubában, és új ember leszel Emily.

-         Én már az vagyok. Csak az a kérdés te is új ember lennél-e.

-         2 hét veled, ki tudja. Lehet.

-         Nagyon édes vagy Levine. Köszönöm, nem.

-         Miért nem?

-         Várom, hogy basheroljanak. (Idegen közöttünk)

 

(Megjegyzés: ilui , basherolás, micve lehet hogy rosszul van írva, ejtve.)

 

 ,,Az én vallásom egy írott papíron szerepel, amelynek neve: Alkotmány. Eszerint az utolsó leheletemig védeni fogom azon jogukat, hogy bármilyen Istenhez imádkozhassanak. Ameddig az nem sért másokat." (A hatalom árnyékában)