Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


 

Alvás

Ma már azt is tudjuk, miért van szükségünk alvásra: éjjel zajlanak testünk növekedési és újjáépítő folyamatai.

Ilyenkor - különösen gyermekeknél, kisebb mértékben azonban felnőtteknél is - ún. növekedési hormon szabadul fel a szervezetünkben, mely gondoskodik a testsejtek újratermelődéséről, fokozza a vérképződést és a sebgyógyulást.

Az éjszaka fontos feladata az immunrendszer regenerálása is. Ekkor tölti fel raktárait a szervezetünk az emberi test védekezési mechanizmusát szolgáló anyagokkal.

Bölcs testi reakció a hűléses megbetegedéskor észlelt fáradékonyság: egy fertőzés kezdetén az ún. mély alvás támogatja legjobban az immunrendszert.

A délutáni alvás alatt a szervezet stresszhormonjai megnyugodnak, a sejtek megújulnak. A jó alvás erősíti az immunrendszert.

Forrás közt: Reader’s Digest és Kiskegyed

 

Regenerálódás 2 hét, ha az ember nem pihente ki magát.

Nem győzik az orvosok hangoztatni, hogy a jó egészség szempontjából mennyire fontos az alvás és a nyugodt pihenés. Kiderült, hogy a kialvatlanság valóban jelentős elváltozásokat okoz. Ha valaki tartósan több órát elspórol alvási idejéből, olyan hormonális változások is felléphetnek, amelyek felboríthatják szervezetének normális működését. Kimutatták azt is, hogy a szervezet képes a regenerálódásra, de ehhez nem elég egy nap (mint gondolnánk: jól kialszom magam, és kész!) - legalább két hét rendszeres és megfelelő mennyiségű, mindennapos alvásra van szükség.

 

Kialvatlanság - nappali álmosság, fáradtság, didergés, fejfájás, koncentrációszavarok, figyelmetlenség, romló itéletképesség, csökkenő motiváció, hangulat zavarok, ingerlékenység, érzékenység. Romlik a fizikai teljesítmény.

 

 

A szakemberek szerint a legtöbbet az éjfél előtti alvás pihentet. A legideálisabb elalvási idő este 11 óra előtt.

A délutáni alvás alatt a szervezet stresszhormonjai megnyugodnak, a sejtek megújulnak. Az éjjeli nyugodt, pihentető alvás a regenerálódás időszaka.

 

Ottawai kórház alvásközpontjának vezetője szerint a felnőttek fele vagy keveset alszik, vagy ha alszik, akkor sem piheni ki magát, ha idejében ágyba kerül. Az emberek idült kialvatlanságban szenvednek.

 

,,Durván kialvatlan a magyar lakosság.

Magyarországon a lakosság fele alváshiányban szenved, aminek súlyos

egészségügyi, mentális következményei lehetnek. Különösen aggasztó, hogy a gyerekek ötöde sem alszik eleget.”

 

Újra napi kétszer kellene aludnunk

Nem véletlen, hogy sokan annyira szeretünk délután sziesztázni.

Ma már tudjuk, hogy a délutáni szieszta jó hatással van az agyműködésre, a memóriára és az éberségre, és természetesen a hangulatra is.

A déli országok lakói, akik még mindig megtartják a délutáni pihenőidőszakot, sokkal kevésbé stresszesek, és nyugodtabb életvitelt folytatnak, ezért érdemes más országokban is bevezetni.

 

,,A napközbeni szundikálás, a délutáni szieszta nemcsak kellemes elfoglaltság, de igen kedvező egészségügyi hatásai is vannak az extra pihenésnek. Sőt, még a munkában, tanulásban is hatékonyabbak lehetünk általa! Az óvodás korú gyermekek szülei és a mediterrán országok lakói tudják: sziesztázni jó, sőt, kifejezetten előnyös a nap további részének eltöltése szempontjából. Kutatások azonban bizonyították, hogy a délutáni szundikálásnak igen kedvező egészségügyi hatásai is vannak. A rövidebb-hosszabb ebéd utáni pihenés ugyanis csökkenti a szervezetben lévő stresszhormonok szintjét, így segíthet megelőzni a szívbetegségek kialakulását.

A délutáni alvást nem szabad az éjjeli, normális pihenés "pótlására" használni.

A szieszta elsősorban a szellemi felfrissülést kell, hogy szolgálja, így, ha azért aludnánk nap közben, mert kifejezetten álmosak vagyunk, akkor nézzük meg, éjjel eleget alszunk-e!”

http://www.hazipatika.com/psziche/alvas/cikkek/ezert_egeszseges_a_delutani_szundikalas/20100616185254

 

,,A megfelelő mennyiségű pihenés alapvető feltétele az egészségnek, mert a szervezetnek regenerációra van szüksége a problémamentes működéshez. 

Vicky Frost szerint a pihenés, relaxálás, vagy semmittevés - vagy nevezzük bárhogy - előre eltervezett óráit ugyanúgy bele kellene írni a naptárunkba, mint a munkát vagy a különböző társasági elfoglaltságokat. "A saját magunkra szánt idő ugyanolyan fontos, mint bármilyen más tevékenység" - írja Frost. "Ezen semmiképpen nem lenne szabad spórolni, hiszen sokszor az egészségünk múlhat rajta."

http://www.hotdog.hu/kikapcsolodas/pihenes-aktiv-formai

 

Gyakran a kamaszkornak tulajdonított depresszió és az elégtelen önértékelés valójában az alváshiánnyal állhat kapcsolatban.

 

 

A tudatos energia-felvétellel stabilizálhatjuk energetikai egyensúlyunkat, erősíthetjük életenergiánkat, és harmonizálhatjuk a testet, a lelket és a szellemet. Hibás energiagazdálkodás következményei: csökkenő teljesítmény, motivációhiány, kedvetlenség, diszharmónia, gyengeség, korlátozott alkotóképesség, kimerültség, gátoltság, ingerültség, betegség. (Helene Walterskirchen)

 

 

 

Meg kell értened, az energiától függ az életed, a sikereid, a boldogságod - szóval a boldog élet. (Molnár József)

 

 

 

Álmatlanság ellen

Megnyugtató látványt pl. vízesést elképzelni.

Napfény. Az öregek a sötét szobában vannak, ezért átállítódik a belső órájuk.

Bio-melatonin 3 - természetes alvás hormon (lehet kapni gyógyszertárban)

Melatonin termelődik álmosak, fáradtak leszünk. A napfény lassítja a melatonin termelődést.

Testmozgás - Napi 3x10 perc mozgás annyira javítja a hangulatot és serkenti a vérkeringést, mint egy félórás edzés. Bármi megfelel, ami növeli a pulzus számot.

Triptofán tabletta, kalcium-magnézium-kelát tabletta, B6-vitamin és nikotinsav együttesen a szerotonin képződését segítik elő az agyban, ami nélkülözhetetlen a nyugodt, úgynevezett REM-alváshoz. Tej a kalcium jó forrása, a triptofán pedig a pulykahúsban található jelentős mennyiségben. Egy szimpla pulykahúsos szendvics és egy pohár meleg tej lefekvés előtt, egy életre elaltató házi orvossággá válhat. Ha ennek ellenére felkel éjszaka, lefekvés előtt másfél órával vegyen be triptofán tablettát.

Források közt:

Kiskegyed

Reader’s Digest

Patika magazin

 

Banánturmix lefekvés előtt elősegíti a pihenést és a jó alvást.

 

Álmatlanság ellen langyos mézes tej, egy csésze kellemesen elbágyaszt vagy citromfűtea.

 

Melatonin hormon - Nagy szerepet játszik a békés, nyugodt alvásban.

Napközben alig lehet kimutatni, de mikor a nap lemegy a tobozmirigy termeli reggelig.

 

Zene - Alvási nehézség ellen

60 alvási nehézséggel küzdő 60 és 83 éves személynél, esti lágy zene hallgatás után már az első héten 26%-kal jobb volt az alvás minőség, később még jobb.

 

Autogén tréning

Vegetatív idegrendszerre hat a Napfonat-csakra, színe a sárga.

Többek között mire jó: Puffadás, gyomorégés, verejtékezés, ingadozó vérnyomás, hideg végtagok, elpirulás, mellkasi fájdalom, feldolgozottlanság.

Gyakorlat fázisai:

1. Elnehezedés (Ellazulás, mondani hagyom, hogy ellazul)

2. Melegérzés.

3. Szívdobogás.

4. Légzés akaratlan.

5. Napfonat ellazítsa

6. Homlok hűvösség érzet (Ha hideg a fej, meleg a végtag)

 

Az autogén tréning keletkezése és története
A módszer kezdetei az 1909-es évbe nyúlnak vissza. Ekkor tűnt fel J.H. Schultznak önkísérletben és hipnotizált kísérleti személyeken, hogy sajátságos testi megjelenési formák léteznek. Egyhangúan nyilatkoztak a kísérleti személyek elnehezedés- és melegérzésről, kellemes, jóleső élménnyel kísérve.

A kísérlet után testileg frissnek és kipihentnek érezték magukat.
A szakszerűen végzett orvosi hipnózis célja a lazítás, mélyreható nyugalom elérése, és ezáltal a belső nyugtalanságok, félelmek leépítése.

Ettől a ponttól J. H. Schultz zseniálisan folytatta: ha az embernél az autohipnotikus átkapcsolás a hipnotizőr szavai által elérhető, és ezáltal a különleges hipnoid állapot, akkor ezt az állapotot magának az embernek is el lehet érnie gondolatai, elképzelése útján.

Ez volt a kiindulása az "önellazítás" történetének. 1926. március 3-án a Berlini Orvosi Társaságban tartott előadásában hozta először nyilvánosságra új módszerét, amit ő akkor "autogén szervgyakorlatok"-nak nevezett el. 1927-ben adta a "racionalizált autoszuggesztív tréning" nevet, míg 1928 januárjában ezt az "autogén tréning" elnevezéssel cserélte fel.

Forrás: http://www.vitalitas.hu/konyvek//autogen/autogen3.htm Bevezetés, Gyakorlat

 

Az "autogén" szó görög eredetű; az "autos" jelentése "ön", a "genos"-é pedig "származik". Tehát valami saját magunkból származik. A "tréning" eredete a trenírozni = gyakorolni, tehát a gyakorlónak mindennap tennie kell valamit, gyakorolnia kell.

Az autogén tréning segítségével a gyakorló nagyobb belső nyugalmat és higgadtságot ér el. Ezáltal kipiheni magát.

A nyugalomból következően önmagával is jobban tud bánni: "barátságosabb lett önmagához", s ez jelentős feltétele a más emberekkel való érintkezésnek.

Ezen túlmenően az autogén tréningnek kifejezett "fáradtságmegszüntető" hatása van, tehát: a gyakorlatot végző néhány perces gyakorlás után frissebbnek és kipihentebbnek érzi magát.

Jobban tud koncentrálni is. Alvászavarokra is jó.

Forrás: http://www.vitalitas.hu/konyvek//autogen/autogen3.htm

 

Meditáció

Módosítja az agy limbikus részét (anyagcsere, szív, légzés, vérnyomás)

USA-ban 1,5 millió ember meditál.

Odafigyelő meditáció: avval foglalkozunk, amit éppen csinálunk. Összpontosítani a légzésre vagy egy szóra. 1-től-5-ig belégzés - 1-től 5-ig kilégzés.

·        Csökkenti a stresszt és a szorongást.

·        Erősíti az egészséget.

·        Általa nagyobb önfegyelemre teszünk szert és energikusabbá válunk.

·        Fejleszti az önbecsülésünket.

·        Fejleszti kapcsolatainkat.

·        Segít megismerni sajátmagunkat.

·        Új dimenziót nyit bennünk, amit önmegvalósulásnak nevezünk.

·        Dinamikusabbá válunk személyes céljaink megvalósításában.

·        Tudatosabbá válunk lehetőségeink és értékeink tekintetében.

·        Segíti a tanulást a memória javulásának köszönhetően.

·        Látens művészi képességek könnyen kifejlődnek.

·        Kedvező hatással van családi életünkre és a társadalommal való
   harmonikus kapcsolatunkra.

Forrás közt: Reader’s Digest

http://www.sahajajoga.hu

 

AZ ÖNGYÓGYÍTÓ ERŐ - ZI ZHU (Segíts magadon)

Ez a találó neve egy új kínai eljárásnak, ami ragyogóan beválik az egészség megőrzésére és az akut, illetve krónikus panaszok otthoni kezelésére. Ez a módszer az akupunktúra és a moxibusztió évezredes hagyományaira épül.

Egy az íróasztali lámpához hasonló berendezés különleges energiahullámokat bocsát ki, amelyek harmonizálják az emberi energiamezőt és a ,,chi-t” , illetve helyreállítják az életerő-áramlást az akupunktúrás meridiánokban.

Forrás: http://www.informed.hu/eletmod/ongyogyitas/?article_hid=22160-2

 

Ayurveda

Az ayurveda egy ókori indiai elnevezés és két szóból tevődik össze: Ayus (élet) és Veda (tudomány). Egy régi meghatározás szerint ezen tudomány célja „az egészséges egészségének megőrzése és a beteg kezelése”.

Az ayurveda egy összefoglaló egészségtan.

Az ayurveda, amit „a hosszú élet tudományának” is neveznek, része a hinduizmus négy szent írásának (védák) és azon elképzelésen alapul, hogy a világegyetem öt elemével (tűz, víz, föld, levegő és éter) az emberi szervezetben visszatükröződik. Az ember ezért a világegyetem tükörképének tekinthető. Az öt elem közül háromnak egymást helyettesítő szabályozási rendszerben (doshák) kell az emberi szervezetet meghatározni és valamennyi fizikai és pszichés folyamatot az emberben szabályozni.
A három dosha a következő:
• Vata (levegő/éter): szabályozza a mozgást, lélegzést és az idegműködést
• Pitta (tűz/víz): szabályozza a hőháztartást, az anyagcserét és az emésztést
• Kapha (víz/föld): szabályozza a vízháztartást és az immunrendszert
Minden ember eltérő súllyal viseli magában ezeket a doshákat. Ezeknek egyéni megoszlása határozza meg az ember személyiségét és egészségét. A kezelés célja a doshák közötti egyensúly létrehozása. A három dosha zavara vezet a betegségek kialakulásához, valamint a mérgező salakanyagok lerakódásához a szervezetben.

Forrás: http://www.informed.hu/eletmod/wellness-abc?article_hid=68245