Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Boldogság és Siker 74

2018.06.25

 

Az érett, önmegvalósító személyiség 25 jellemzője (Abraham Maslow)

  1. A valóság hatékony észlelése. Realitásérzék, helyes valóságérzés, jó kapcsolat a valósággal. Ez nyilvánul meg a helyzetek és a személyek helyes megítélésében.
  2. Elfogadás önmagunkkal, másokkal és a természettel szemben.
  3. Spontaneitás.
  4. Természetesek és mesterkétlenek.
  5. Örök filozófiai kérdések foglalkoztatják őket.
  6. Problémamegoldóközpontúak. Problémamegoldó tevékenységében annak humán módja legyen a jellemző (a belátás és a gondolkodás, szemben a vak próbálkozással).
  7. Szilárd szokásokkal rendelkezzék, amelyek fizikai és szociális helyzetekben eredményes alkalmazkodást biztosítanak számára. Ezt a perspektívát ígéri a tanuláselméleti koncepció.
  8. Képes legyen ösztönimpulzusainak örömteljes, szorongásmentes kielégítésére, azaz találja meg a harmóniát vágyai és a felettes én kontrollja (a közösség érdekei és elvárásai) között.
  9. Sokoldalú érdeklődés és tevékenység (tág kiterjedésű mező). Az egy-oldalú „beszűkült” ember mint személyiségminta nem ideális, még akkor sem, ha magas sport- vagy munkateljesítményre, például tudományos tevékenységre vagy művészetre szűkült be. Az igazán jelentős alkotók mindig sokoldalúak.
  10. Reális önértékelés (önismeret), identitás.
  11. Elég erősek, autonomók, függetlenek, és saját meglátásaik által irányítottak ahhoz, hogy néha indulatosnak tűnjenek.
  12. Feladatközpontúság.
  13. A magánélet önállósága és sértetlensége.
  14. Függetlenség a kultúrától és környezettől.
  15. A befogadás állandó frissessége.
  16. Kitágult idődimenzió, azaz a jelen tevékenységnek összefüggésbe állítása a múlttal és jövővel, tervezés. Maslow odáig megy, hogy hangsúlyozza: az önmegvalósító személyiség saját magát és tevékenységét a valóság végső lényegével igyekszik összefüggésbe hozni, abban elhelyezni és ahhoz vonatkoztatva megérteni, érzékletesen „óceáni” attitűdnek nevezi ezt a belső magatartást. A végtelen horizontok: “oceanikus” érzés, vallások.
  17. Interdependencia, azaz a személyiség alrendszereinek egymástól független működése. Az érett személyiség képes arra, hogy például hivatali kudarcának ne vallja kárát a családjával való együttlét jó hangulata.
  18. Belső kontroll attitűd: jól működő, nem infantilis (nem félelemkondicionált), hanem az énképhez igazodó lelkiismeret. Jól szabályozza motívumait (önkontroll).
  19. Magas a frusztráció-toleranciája. Viselkedését nem jellemzi az agresszivitás.
  20. Szociális érzület: azonosulás, együttérzés, gyöngédség.
  21. Mély, de szelektív társas kapcsolatok. Intimitásra törekvés, azaz mély, de megválasztott szociális kapcsolatok, melyekben saját énünk „feloldódik”.
  22. Demokratikus jellemszerkezet: mások tiszteletben tartása.
  23. Etikai (erkölcsi) szilárdság.
  24. Ellenségességtől mentes humorérzék. Filozófikus és gondolatgazdag. Nem mások megtréfálása jellemez, hanem mosolyra késztet.
  25. Alkotóképesség, kreativitás, találékonyság.

http://365letszikra.hu/maslow-piramis-erett-szemelyiseg/ https://www.szemelyiseg-vezetes.hu/az-erett-szemelyiseg-jellemzoi/ Carver, Charles S.-Scheier, Michael F. – Személyiségpszichológia

 

  • Neufeld szerint az érett személyiség három minimális kritériuma az önálló életképesség, az alkalmazkodóképesség, valamint az, hogy legyen önmaga a kapcsolataiban is.
  • Allport listájában többségben vannak a kapcsolati és érzelmi tényezők: az én-érzés kiterjesztésének képessége, azaz a másik örömében való részvétel képessége; a másokhoz való meghitt, szerető, de nem birtokló, beavatkozó viszonyulás; az érzelmi biztonság, önelfogadás, az élet állandó bizonytalansága elfogadásának képessége; és a valósághű percepció és a jártasságok, a saját szakma, mesterség ismerete, a képesség az elmélyülésre. http://mipszi.hu/cikk/160225-erett-szemelyiseg-kerestetik

 

,,Az érett személyiséget dominánsan ,,proszociális” (önzetlen) értékek jellemzik.”

 

Az egészséges személyiség kritériumai:

  • MENNYIRE SZERETJÜK MAGUNKAT: akik nagyon szeretik magukat egészséges személyiségük van.
  • MENNYI FELELŐSÉGET VÁLLALUNK: akik nem kívülről várják sorsuk alakítását, akik nem másokat hibáztatnak, egészséges személyiségek.
  • KÖNNYEN MEG TUDUNK E BOCSÁTANI: minél könnyebben tudunk megbocsátani, annál egészségesebb a személyiségünk.
  • POZITÍV VÁRAKOZÁSOK: Az, hogy mennyire keresünk jót mindenben és mindenkiben. Akik a jót keresik igazán egészséges személyiségek.
  • HOGYAN JÖVÜNK KI MÁSOKKAL: nem lehet egészséges személyiségünk, ha nincsenek jó kapcsolataink embertársainkkal.

Kölcsönösség törvénye:

*minél jobban szeretjük magunkat, annál jobban szeretünk mást. *minél több felelősséget vállalunk, annál jobb a kapcsolat. *minél könnyebben bocsátunk meg, annál jobban fejlődnek kapcsolataink. *minél inkább csak a jót keressük az emberekben, annál jobban jövünk ki önmagunkkal(!!) és velük. *és minél jobban kijövünk más emberekkel annál jobban szeretjük magunkat.

Megfelelés törvénye: Külvilágunk megfelel a belső világunknak. Amilyen bent, olyan kint. Különösen a kapcsolatainkban.

Vonzás törvénye: Olyan embereket vonzunk akik hasonlítanak hozzánk belül. Ahhoz, hogy megváltoztasd a kapcsolataid, változtasd meg a kapcsolatod magaddal.

Amint jobban tiszteljük és elfogadjuk magunkat, jelentősen növekszik azoknak a száma, akikkel kijövünk, Amint növekszik az önbecsülésünk, javulnak a kapcsolataink és több emberrel jövünk ki.

-Mi a titka az önbecsülés javításának?

Kölcsönösség törvénye: Minden dolog amivel növeljük más önbecsülését a sajátunkat is fokozza. Megfordíthatóság törvénye: minden amit azért teszünk, hogy mások önértékelését javítsa, a sajátunkat is javítja.

-Hogyan növeljük mások önbecsülését?

  • HAGYJ FEL A DESTRUKTÍV KRITIKÁVAL: Senkit se kritizálj, mert az lebecsülést sugall, tönkreteszi a másik ember önbecsülését. Semmi más nincs, ami az önértékelést gyorsabban csökkentené, mint a destruktív kritika.
  • LEGYÉL KEDVES: ne vitatkozz. Először a másikat próbáld meg megérteni, ne magad megértetni.

Ha nem értünk egyet valakivel, az éretlen személyiség természetes reakciója az, hogy nyomban érvekkel árasztja el a másikat.

Ezzel szemben az érett személyiséget az jellemzi, hogy először igyekszik megérteni, miért vélekedik vagy érez így vagy úgy a másik.

https://www.youtube.com/watch?v=ONg0a39AZIs

https://thisisyourkingdom.wordpress.com/2015/08/11/brian-tracy-sikeres-szemelyiseg-kialakitasa

 

Azt mondják, hogy ,,ebül szerzett jószág ebül vész el”… Tehát figyeld meg, hogy hogyan mész bele a kapcsolatba, - erőlködve, stresszelve, túl akarva, zárkózva vagy szeretettel, vidáman, megnyílva, pozitívan?

 

,,Amit a másik elsőként érzékel, felfog rólad.

Hogy mit közvetítesz magadról,

Ha te vonzónak és szerethetőnek tartod magad, akkor a másik nem képviselői is annak fognak látni, bárhogyan is nézel ki.

Kezdj el önmagaddal is úgy viselkedni,

ahogy szeretnéd, hogy a leendő párod viselkedjen veled.

Szeresd, becsüld, értékeld, kényeztesd stb. magad!

Ezzel kibocsátod azt azt az energiát magadból,

hogy mire van szükséged.

Így olyan párt vonzhatsz be az életedbe, aki ezt szívesen meg is adja neked.

Legyél nyitott, vidám, barátságos. Éld az életedet, úgy ahogyan éppen szeretnéd.

Ha önbizalmat, magabiztosságot,

„teljesen jó vagyok úgy, ahogyan vagyok" érzését

árasztod magadból amerre jársz,

akkor egyre több tekintetet fogsz magadra vonzani, és hamarosan válogathatsz a jelöltek közül.”

 

  • A helyes testtartás,
  • a mosoly,
  • a szemkontaktus

mindig is a magabiztosság szimbóluma volt.

 

 

A kudarc és a siker, a tanítód legyen.

 

 

,,Légy saját magad tanácsadója, mind szerelmi, mind munkahely-siker ügyben, mintha másé lennél.”

 

 

A tudás, a nyugalom, az akarat, és a szeretet meghozzák a sikert. (Molnár József)

 

 

Az akaratod és a szereteted hozza létre a pozitív jövődet.

Az akaratod és a szereteted bevonzza az akart, szeretett dolgot.

 

Azt mondta valaki, hogy: remélem.

Hát a reményben is van némi mozgosító pozitív energia. De az akaratban sokat erősebb és több. A szeretetben meg még értékesebb.

Pl. Messi sem azért lett focista, mert remélte, hogy az lesz. hanem akart focista lenni, s szeretett, akar, szeret focizni. (Molnár József)

 

 

Attól, hogy nem sikerült ez a süti most, én még ugyanúgy szeretlek, ugyanúgy, ugyanolyan nagyon szeretlek.

 

Van, hogy engedd meg magadnak, hogy valami nagyon zavarjon, mert minél jobban zavar, annál hamarább lépsz a semlegesítése, kiiktatása érdekében, - a jobb helyzetért.

 

Engedd ki, hagyd kiengedni a ,,lendületi energiát”. – Szeresd önmagad. Ne ítéld meg. Szeretet- és Mosoly energia. - Helyettesítés törvénye.

 

 

,,Hiszem, hogy mindenki megérdemel egy olyan munkahelyet,

ahol nincs stressz, ahol nem kell feszengeni, napi szinten rossz érzéseket átélni.”

 

Nem mindegy, hogy a karrierépítést és az anyagi javak előteremtését milyen lelkiállapotban tesszük.

 

A jövő teljes egészében attól függ, hogy mit teszünk nap mint nap. (Gloria Steinem)

 

 

Ahelyett hogy pánikolna, jó teljesítményt nyújt, még jobb teljesítmény nyújt.

 

,,A szegénységtudat és a bőségtudat közötti gondolkodásmódbeli, fókuszbeli, vizualizációsbeli különbség van.”

 

,,Számtalan tanulmány igazolja,

hogy a negatív gondolatok, érzések, szavak és viselkedési minták hatással vannak testi, lelki és szellemi egészségünkre, valamint sikerességünkre és önbizalmunkra.”

 

A cél: ,,Az általad megfogalmazott célok érdekében, az általad elvárt eredményeket tudd megvalósítani.

Ami ezt hátráltatja, azt tudd elhagyni, ami ezt erősíti, azt hozd elő magadból.

Képes legyél olyan eredményeket elérni, melyekhez a jelenlegi gondolkodásoddal, szokásaiddal, ismereteiddel nem tudsz eljutni.”

 

,,Jobb gyertyát gyújtani, mint átkozni a sötétséget.”

„Jóval azelőtt kezdj el kutat ásni, mielőtt szomjas lennél!”

 

„A változtatás titka,

hogy az energiádat nem a régi elleni harcra,

hanem az új felépítésére összpontosítod.”

Szókratész bölcs tanácsa a bizonyíték arra, hogy már az ókorban is tudták:

sokkal jobban jár az ember,

ha a negatív érzelmekre, gondolatokra és cselekvésekre pazarolt energiáit

inkább pozitív dolgok véghezvitelére fordítja. 

Söpörd ki az elmédből és az életedből azokat a dolgokat, amelyek hátráltatnak a változásban, a változtatásban.

Az így felszabadult energiák segítségével a változtatásra tett törekvésed hamarabb meghozza gyümölcsét.

Forrás: https://www.bien.hu/egeszseg-es-eletmod/lelki-harmonia/words-to-live-by-5-inspiralo-idezet-ha-elfog-az-ennel-mar-nincs-lejjebb-erzes/124671

 

Boldogság, Szeretet, Győzelem, Siker, Elérés, Megvalósulás, Haré Krisna, OhM, Jézus.

Erő, Energia, Gazdagság, Bőség, Tágasság. Kiteljesedés, Növekedés, Teljesség. Ánanda, Buddha.

 

 

,,Az érzelmi intelligencia első lépése az, hogy felismerjük az érzéseinket, képesekké válunk arra, hogy megkülönböztessük magunkban a dühöt, a szégyent, az örömöt és a többi érzelmet, és tudjuk magunkban ezt kezelni.”

 

 

,,Azzal együtt, hogy kedves és nagylelkű vagy,

váljál erőteljessé is, hogy ne ingadozz a kihívások közepette.”

 

Mivel a környezetünk a legfőbb befolyásoló tényezőnk,

azaz nagyban alakítja a hangulatunkat, a gondolatainkat vagy a világról alkotott képünket az,

hogy kivel

és miről beszélgetünk,

ezért nagyon fontos az, kik vesznek körül a mindennapokban.

 

Fontos, hogy olyan emberekkel vedd körül magad, akik a legjobbat hozzák ki belőled,

akikből töltődni tudsz,

akik motiválnak és bíztatnak,

tehát pozitív hatással vannak rád.

 

Azokra nincs szükséged,

akik csak visszahúznak,

elnyomnak,

és a negatívat hozzák az életedbe.

Lehet, hogy eleinte fájdalmas lesz, de próbáld meg időben felismerni őket és megszabadulni tőlük.

 

Ha a családodban van ilyen személy vagy olyan emberről van szó, aki nagyon fontos számodra,

akkor próbálj meg te példát mutatni és jó hatással lenni rá,

hátha eltanulja tőled a pozitív életszeméletet!

Forrás és a teljes cikk: https://www.bien.hu/egeszseg-es-eletmod/lelki-harmonia/hogyan-maradj-pozitiv-amikor-mindenhonnan-a-negativitas-omlik/

 

Ha nem találsz magadnak
intelligens társat,
egy bölcs és jó személyt, aki
ugyanazon az úton haladna, melyen
te is mész,
akkor menj az utadon egyedül,
mint egy király, aki elhagy egy
legyőzött királyságot,
vagy mint a hatalmas elefánt az
erdő mélyén. (Buddha)

 

,,Ne a könnyeidet törölgesd…, Szabadulj meg azoktól az emberektől, akik fájdalmat okoznak neked!”

 

,,Azokat az embereket őrizd meg az életedben, akik igazán szeretnek, motiválnak, bátorítanak, inspirálnak, erősítenek és boldoggá tesznek téged. A többieket jobb, ha elengeded.”

 

,,Szabadulj meg a negatív emberektől…

Töltsd az idődet kellemes emberekkel, akik értelmesek, akik ösztönőznek és hasonló a gondolkodásúk.

A kapcsolataidnak támogatónak kell lenniük, nem fájdalmat okozónak. Olyan emberekkel vedd magad körbe, akik azt tükrözik, amilyen személyiséggé szeretnél válni.  Válassz olyan barátokat, akik büszkék arra, hogy megbecsülöd őket, akik szeretnek és elfogadnak.

Találj olyan embereket, akik beragyogják a napodat azzal, hogy az életedben vannak. Az idő túl rövid ahhoz, hogy olyan emberekkel töltsd, akik kiszívják belőled a boldogságot. Ha megszabadulsz a negatív emberektől, felszabadítod önmagad, és megélni önmagad az egyetlen igazi út az igaz élethez.”

 

 

,,Amíg nem képes az elutasítás ellenére

boldognak lenni,

addig szükségképpen csak elutasítást fog tapasztalni.

Attól kezdve, hogy elutasítást érez,

felveszi a menekülő maszkját. Egész életében arra törekszik, hogy ne foglaljon sok helyet.

Befelé fordul önmagába testileg és lelkileg.

Egyedül akar lenni.

Minél mélyebb az elutasításból eredő sérülés,

annál erősebben vonzódik olyan körülményekhez,

amelyek között elutasítják vagy ő utasít el valakit.”

 

Ha valaki hadi lábon áll a belső önbecsüléssel,

akkor csak a külsőre támaszkodik, ezzel kompenzál.

Mivel sem a belső, sem a külső önbecsülése nem túl magas ezért nagyon könnyen sebezhető. Ha valamibe belekezd és nem úgy sikerül, ahogy azt elképzelte, könnyen feladja.

A teljesítmény nem annyira érdekli, mint inkább az érzelmi megerősítés, támogatás.

Visszahúzódó, nehezen lát hozzá a problémák megoldásához. Sokszor bátorításra szorul. Magadra ismertél?

Akkor itt az ideje a változtatásnak, mert

hidd el sokkal több dologra képes vagy, mint amennyit kinézel magadból! Ne éld le úgy az életed, hogy csak kis fordulatszámon zötyörögsz.

 

Segítség a változtatáshoz:

Zárd le a múltat! 

Mindenkit érnek kritikák, sérelmek az életben.

Ne engedd, hogy ezek irányítsák az életedet

és, hogy újra és újra feltörjenek benned mások negatív megjegyzése.

Ha folyton másoknak akarsz megfelelni, végül nem jutsz sehova, hiszen mindenkinek úgysem lehet a kedvére tenni.

Csak pozitívan! 

Koncentrálj a jó tulajdonságaidra

és inkább a pozitív visszajelzésekre emlékezz.

Akár nap, mint nap, hangosan is elmondhatod azt miben vagy tehetséges. És nyugi, valamiben mindenki jó.

Próbáld meg tudatosan elfogadni és szeretni önmagad,

mert később a kisugárzásodon is meg fog látszani.

Jutalmazd magad! 

Igenis kicsit legyél önzőbb! Akarj többet!

Merd érvényesíteni a szavad

és nyugodtan jutalmazd meg magad egy-egy sikeres nap után.

És végül: 

A kudarcok után is szeresd magad!

Forrás és a teljes cikk: https://www.bien.hu/egeszseg-es-eletmod/lelki-harmonia/igy-gyozd-le-a-kishituseget-es-valj-onbizalommal-teli-nove/125567

 

 

,,Szinte már elfelejtettük,

hogyan legyünk önmagunkkal is gyengédek és kedvesek, ráadásul a körülöttünk lévő világ sem igazán bátorít erre. 

Legyünk önmagunkkal is gyengédek és kedvesek.”

 

 

Legyünk kíméletesek, jó szándékúak és kedvesek elsősorban a magunk és a környezetünk számára.

 

 

,,A boldog házasság és a boldog élet egyik titka,

hogy az ember arra törekszik, hogy ajándékká váljon.

Nem szabadna magától értetődőnek lennie, hogy valakinek a szívét megnyerted, és most főz, mos, vasal rád, elrakja a szétdobált holmidat, hogy ápolt legyél, jól érezd magad.

Köszönd meg neki! Hálát adhatsz azért is, ha társad meghallgat és megért, nyugtató, bátorító szavai írként hatnak a sebeidre.”

 

 

,,Ha segíteni szeretnél valakinek, ne úgy tedd, ahogyan Neked jó, hanem úgy, hogy neki jó legyen! Kérdezd meg, Ő mit szeretne! Lehet, hogy a legnagyobb segítség, ha egyszerűen békén hagyod. Nem mindig az aktív cselekvésben rejlik a legnagyobb segítő erő!”

 

 

Adjál lehetőséget, teremtsd meg a lehetőséget, hogy a másik ember a szerelmednek, jó embernek, értékes embernek, klassz embernek tartson. (Molnár József)

 

,,Az ember nemcsak a szájával hallgat vagy beszél valamiről, hanem a lelkével is." (Márai Sándor - Az igazi)

 

 

Néhány jó szó felébreszthet, megváltoztatja lelked időjárását.

 

 

Elismerő, dicsérő, bátorító, kedves és szelíd szavak.

Az 5 szeretetnyelv - Egymásra hangolva (Gary Chapman)

Minden ember céljai között első helyen szerepel, hogy szeretteit boldoggá tegye – ehhez pedig tudni kell, hogy mi az, ami a másiknak örömet okoz. Talán megéltük már, amikor egy gondosan kiválasztott ajándéknak vagy egy meglepetésként elvégzett házimunkának társunk nem igazán örült. A félreértések és sokszor a csalódások hátterében az áll, hogy szeretetünket nem a másik személyre szabott „szeretetnyelén” fejezzük ki. Gary Chapman, amerikai keresztény családterapeuta 20 éves tanácsadói tapasztalata alapján 5 szeretetnyelv típust állapított meg: elismerő szavak, minőségi idő, ajándékozás, szívességek, testi érintés.

Amikor nem érezzük a társunk szeretetét, üresség és fájdalom tölt el.
A szeretet nem törli el a múltat, de mássá teszi a jövőt.

Nem is értjük sokszor, hiszen annyira könnyű volt az elején, mi változott?
Hát csak annyi történt, hogy egy kapcsolat elején mindkét fél bőszen használja mind az öt szeretetnyelvet.

Ha szeretetünknek társunk elsődleges szeretet-nyelvén adunk hangot, olyan érzelmi légkört teremtünk, amelyben feloldást találunk múltbeli konfliktusainkra és sérelmeinkre.
………….
Első szeretet-nyelv: Elismerő szavak
A dicséret, a biztató szavak és a kérések sokkal inkább erősítik az önbecsülést, mint a követelések. Bensőséges légkört teremtenek, begyógyítják a sebeket, és a lehető legjobbat hozzák ki a házastársakból.

Második szeretet-nyelv: Minőségi idő
A „minőségi idő" azt jelenti, hogy osztatlan figyelmet szentelünk valakinek.
Amikor csak egymásra figyelünk, vagy közös tevékenységekben veszünk részt, azt fejezzük ki, hogy valóban törődünk egymással és élvezzük egymás társaságát.
A minőségi idő lényege az együttlét. Ez nem csupán fizikai közelséget jelent... Az együttléthez nélkülözhetetlen az egymásra fordított figyelem.

Harmadik szeretet-nyelv: Ajándékozás
Az ajándék a szeretet látható jelképe, akár vásároljuk, akár saját kezűleg készítjük, akár a jelenlétünk ajándékát adjuk. A kapcsolat értékét fejezi ki, és arról vall, hogy törődünk a társunkkal.

Negyedik szeretet-nyelv: Szívességek
Összegzés Ha bírálattal illetjük társunkat, amiért nem tesz meg számunkra bizonyos dolgokat, az arra utal, hogy a „szívességek" szeretetnyelvén értünk.
Tartsuk szem előtt, hogy a szívesen végzett szolgálatokat nem lehet kikényszeríteni; csak szabadon adhatjuk és fogadhatjuk el egymás szolgálatait.

Ötödik szeretet-nyelv: Testi érintés
A testi érintés, mint a szeretet gesztusa, lényünk legmélyén érint meg bennünket. Mint szeretet-nyelv, a kommunikáció hatékony eszköze; a szeretet számtalan árnyalatát képes kifejezni egy futó érintéstől a szenvedélyes csókig.

 

,,Ha írsz, beszélsz valakivel, akkor sugározz-küldj pozitív, csodás érzéseket felé - szeretet, jókedv, mosoly, öröm stb."

 

,,Mindenki arra vágyik, hogy mások megértsék, mit érez, amikor beszél, és ne csak azt, amit mond."  (Dr. Thomas  Gordon)

,,Én” üzenetek és Értő figyelem.

A pszichológiában csak nemrég ismertük fel, milyen hatalmas erő az az érzés, hogy szeretnek: elősegíti test és lélek növekedését, és talán a leghatékonyabb gyógyító erő a testi-lelki sérülések behegedéséhez.

...az elfogadás erről a tájékról származik, de ahhoz, hogy hatékony befolyásoló erőt nyerjen, aktívan kell közölni, kimutatni. Soha nem lehetek addig biztos a másik ember elfogadásában, amíg valamiképpen nem fejezi ki felém. A hivatásos pszichoterapeuta, akinek segítői hatékonysága oly nagymértékben függ az elfogadás kimutatásának képességétől...

Segítségük hasznos volta azon múlik majd, amit mondanak.

A beszéd gyógyíthat, és építő változásokat segíthet elő. De nem akármilyen beszéd. ...meg kell tanulnia közölni-kimutatni elfogadását, és ehhez ugyanazokat a kommunikációs készségeket kell elsajátítania.

Az értő figyelem lényege, hogy a Fogadó megpróbálja megérteni,  mit érez az Üzenő, mit jelent az üzenete. Ezt az értelmet azután saját szavaival megfogalmazza, és az Üzenővel „visszaigazoltatja". A Fogadó nem  küld  saját üzenetet - se értékelést, véleményt, tanácsot, se érveket, elemzést vagy kérdést. Csak azt jelzi vissza, amiről úgy  érzi,  hogy  értelem  szerint  benne  volt  az  eredeti  üzenetben  - se többet, se kevesebbet.

.... Az értő figyelem visszajelzésével az a célunk, hogy ellenörizzük, pontos-e a megértésünk, s egyúttal az üzenő is megbizonyosodhat arról, hogy megértették." - (Thomas Gordon - P. E. T. A szülői eredményesség tanulása)

 

Carl Rogers a humanisztikus szemlélet alapján feltételezi, hogy

megfelelő légkört teremtve, a személyek hozzásegíthetők ahhoz,

hogy személyiségük optimális irányba fejlődjön.

A terápiás tapasztalatokból indult ki, és úgy találta, három viselkedési alapelv fogalmazható meg:

  1. a hitelesség,
  2. az elfogadás,
  3. és az empátia.

Ezek azok az alapvető jellemzők, amelyek a terapeuta viselkedésében

szükségesek ahhoz, hogy a kliens számára megfelelő légkört teremtsen.

Nemcsak a terápiás helyzetben, hanem a tanár-diák viszonyban és

a mindennapi érintkezésben is ezek azok a tulajdonságok,

amelyek segítik a partnert az optimális önfejlesztés elérésére.

 

A hatékony kommunikáció eszközei

Mit használjunk tehát a kommunikációt gátló közlések helyett? Milyen megnyilvánulások se­gítik az őszinte, elfogadó, érzelmileg támogató légkör megteremtését? Olyan közlések célravezetőek, amelyek feltárják a tanár és a diák valós érzéseit, nem mérgezik a tanár-diák viszonyt, és nem tartalmaznak negatív értékelést a gyerekről.

Gordon az ilyen közléseket énközléseknek ne­vezi.

A teljes énközlés három elemet tartalmaz:

 - a bennünket zavaró viselkedés pontos megne­vezését,

 - ennek következményeit ránk nézve,

 - és azt az érzést, amelyet ez belőlünk kivált.

 

 

Érzelmi biztonság, elérhetőség — növeli a biztonságérzést.

 

Az érzelmi tényező az egyik legfontosabb tényező a gyermek fejlődése szempontjából.

 

A bőr érintése fizikai szükséglet, serkenti az idegrendszert, jótékony a fejlődésre.

 

 

Amikor nem a személy a problémás, hanem a viselkedése.

Kommunikáci­ónkban és metakommunikációnkban jelezni kell a gyermek felé, hogy érzékeljük és elfogadjuk, hogy valamilyen problémája van, és emiatt viselkedik problémásán.

Erről az elfogadási alap­ról indulhat a nevelés azon mozzanata, amely arra törekszik, hogy a gyermek megtanulja ki­mondani, megfogalmazni problémáit, s ezáltal szükségtelenné váljék, hogy éretlenebb módon, a viselkedésével fejezze ki azt.

Alapszabály a nevelésben, hogy az érzelmet mindig fogadjuk el, de a zavaró viselkedést kor­látozzuk.

 

Behaviorizmus –Skinner - A környezeti ingerek optimális szabályozása elvezet a gyermek egészséges személyiség fejlődéséhez.

A helyes viselkedést a megerősítő jutalom, a helytelen viselkedést következetes megfelelő mértékű büntetés.

Inger - viselkedéses válasz – megerősítés - viselkedés rögzülés.

 

 

Ha egy viselkedést megakarunk előzni, praktikus, ha még a végrehajtása előtt adjuk a visszajelzést, különben nem elég hatékony a gátlás.

 

 

A megerősítések akkor hatékonyak, ha azonnal követik a viselkedést, különösen ha ezekhez megokoljuk tettünket.

 

 

A mo­dell, illetve a modellek és a megfigyelő jellem­zői egyaránt fontosak abban, hogy az utánzás milyen mértékű lesz.

Amennyiben a modell viselkedését jutalom vagy valamilyen megerősítés követi, akkor a megfi­gyelő hajlamosabb utánozni a viselkedést.

 

Megerősítés - dicséret

Abban legszükségesebb megerősíteni a gyereket, amit jól csinált.                

A gyermek egészséges fejlődé­séhez elengedhetetlenek az elfogadó, elismerő szavak, amelyekkel a konkrét cselekvését, viselkedését dicsérjük.

A szemkontaktus tartása is kulcsfontosságú ilyenkor.

  • Az általános dicsé­retek („Ügyes vagy", „Jól van, szépen dolgoz­tál"), kevésbé hatékonyak, mert a címzett nem tudja meg, hogy pontosan mi az, amit a tanár megdicsért. Az általános dicséretek könnyen elveszítik hatásukat, ha uniformizálttá válnak.
  • A dicséret gyakoriságát a helyzet és a gyerek sajátosságai határozzák meg.
  • Fontos, hogy olyan teljesítményért járjon dicséret, ami a gyerektől erőfeszítést követelt.

A dicséretet időnként kérdés formájában is megfogalmazhatjuk. Pl.: „Mit gondolsz, mi tet­szett legjobban az órai munkádban?" „Nagyon szépen dolgoztál. Tudod, miért mondom ezt?" Az ilyen típusú kérdéseket nehezebb figyelmen kívül hagyni, aminek különösen az alacsony önértékelésű gyerekeknél lehet jelentősége, akik hajlamosak az önértékelésükkel inkongruens dicséretet figyelmen kívül hagyni.

A jutalom, díjazás, megerősítés eszközét szí­vesen alkalmazzák a pedagógusok (és a szülők is), mert az magát a teljesítményt látványosan növelni képes.

A dicséret hangsúlyozza a fejlődést, hasonlít­sa a jelenlegi teljesítmény a korábbiakhoz.

„Tedd dicsérhetővé!"

Olyan helyzetek teremtéséről van szó, amelyek során a másik dicsérhető módon tud viselkedni. Sőt probléma esetén ezek után a helyesen alkalmazott elismerés - amellyel nem őt dicsérjük és ismerjük el, hanem a konkrét cselekvését a lehető legtermészetesebb módon - megszakíthatja a problémás viselkedési láncot. Mindez akkor sikeresebb, ha kezdetben gyakrabban dicsérjük a kívánatos viselkedést, majd csak részlegesen alkalmazzuk az elismerést, s ha nem vesszük el a dicséret erejét a hozzá adott prédikálással.

Forrás: Pszichológia pedagógusoknak (szerk. N. Kollár Katalin, Szabó Éva)

 

 

,,A dicséret motivál, erőt és bátorságot ad az új feladatokhoz, ösztönöz.

Ezt meg kellene szívlelnie a családtagokkal, barátokkal és munkatársakkal folytatott mindennapos kapcsolatokban.”

 

Amit kell tennünk ahhoz, hogy a másik ember jól érezze magát.

Érezze fontosnak magát.

1. elfogadás, 2. megbecsülés, 3. helyeslés, 4. csodálat, 5. figyelem.

 

 

  1. Fejezd ki magad színesen, szinte festői módon. ,,A "napos délután" helyett például mondhatsz olyasmit, hogy "szívet melengetően napos délutánunk volt, olyan, amikor az ember örül, hogy él.”  (3) jelzők és határozók, mellékmondat, (kötőszavak, fokozás, szinesztézia, hasonlat), (ki, mit, mikor, hol, miért, hogyan, mivel), (forma, minőség, hang, mennyiség, szín), Kényeztető szeretet, gyönyőrű(en), dalolva, virágzó, halk, lágyan, lágy, krémes, fehér tökéletes habbal. (Minél több részlet és érzés… érzék szavak és /+ fogalmi szavak, ,,komplex-érzés”…n-dik érzés).
  2. Vessző, pont hangsúlya. ,,Aki gyorsan beszél, - bizonytalan.”
  3. Hasüregi és teljes hosszúságú mély, lassú légzés.
  4. Te irányítsd a beszélgetést.
  5. Amit kisugárzol az a lényeges (erő, szeretet, bizalom, önbizalom, magabiztosság, stabilitás, határozottság, ,,jó vagyok”, boldogság, őszinteség, ,,szerethető – izgalmas vagyok”, helytállás, helyzetkezelés, tudás).

 

Nőként, anyaként igyekezz a legjobbat adni a férjednek és gyermekednek,.. érezze jól magát nagyon veled, ..s hozd ki a legjobbat a férjedből és a gyermekedből. Férfiként, férjként igyekezz a legjobbat adni a feleségednek és gyermekednek, ..érezze jól magát nagyon veled, ..s hozd ki a legjobbat a feleségedből és a gyermekedből. (Molnár József)

 

 

,,Az önbe­csülés fokozása a másoktól kapott pozitív érté­kelésből, elfogadásból, elismerésből, illetve a sikeres cselekvés eredményéből származhat.

 

Tanulással, gyakorlással, fejlesztő eszközökkel segíthető az érés.

 

Szülői gondoskodás, érzelem, kapcsolat minősége nagyon fontos, lényeges a fejlődéshez

 

A gyermeki viselkedészavarok és lelki problémák hátterében legtöbbször a szülő-gyerek zavara áll.

 

Az érzelmi tényező az egyik legfontosabb tényező a gyermek fejlődése szempontjából.

 

A szülő jólléte, magabiztossága jó minta a gyerek számára.

 

A problémákkal, nehézségekkel küzdő szülő nem tud elég jó érzelmeket adni.

 

Ha a szülő fogékony, gyorsan segítő, empatikusan, érzékenyen reagál a gyermekre, így okosabb, jobb kapcsolatok, irányítóbb, jobb tanulási kedv, hatékonyság.

 

Az egészséges fejlődéshez a gyereknek szüksé­ge van arra, hogy tudja, mit csinál jól, és mit rosszul. De azt is éreznie kell, hogy jó, hogy él, hogy ő egy fontos és szerethető személy, akire szüksége van szüleinek, társainak. A szülői vi­szonyulás egyik leglényegesebb eleme, hogy tud­ja-e közvetíteni gyereke iránti pozitív érzelme­it.

 

A bőr érintése fizikai szükséglet, serkenti az idegrendszert, jótékony a fejlődésre.

 

 

 

A legjelentősebb befolyásolt kifejtő környezeti tényezők:

-   elsődleges szocializációs közeg (család),

-másodlagos szocializációs közegek (óvoda, iskola, barátok, rokonok, kortársak),

-életmód, életstílus, tevékenységek, aktivitá­sok köre.

 

 

A komoly, kihívást jelentő, de reá­lis elvárások fontosak, mert ezek motiválnak igazán!

A pozitív klíma, az együttműködés, az elfoga­dó közösség, a társas támogatás és facilitáció, a csoport motiválóereje olyan háttértényezők, melyek a tanulási motivációt képesek növelni. Mindezek kialakításában a döntő szerep a tanáré.

Természetesen nagyon sok tényezőtől függ, hogy egy gyerek szeret-e iskolába járni, ez nem­csak a tanárokon, az iskolán múlik. Ám sokat jelenthet a megfelelően kialakított tanulási kör­nyezet, a jó társas légkör, a személyes tanár-di­ák kapcsolat. Az iskola mint szervezet normái, értékei (lásd rejtett tanterv!), az irányítási és ve­zetési struktúra, a szabályok, az értékelési rend­szer szintén olyan tényezők, amelyek hatással vannak.

Nem kétséges, hogy az a gyerek, aki szeret iskolába járni, nagyobb kedvvel tanul.

Család befolyásolja a tanuláshoz a viszonyt. Aktivitást, érdeklődést, versenyhelyzet elviselése.

Amennyiben a gyermek jól érzi magát az iskolában, akkor javul a tanulmányi teljesítménye, védettebb lesz azoktól a káros hatásoktól, amelyek rövid és hosszú távon veszélyeztetik a gyermek testi-lelki egészségét.

A tanulás alapfeltétele a szorongásmentes légkör.

Az iskolai teljesítmények egyik fontos meghatározója az énkép pozitív vagy negatív jellege.

Bizonyos játékok, mint például a sakkozás kifejezetten serkentik a gondolkodás fejlődését.

A nagymozgások fejlesztését szolgáló játékok hozzá­járulnak az iskolaéretté váláshoz, az idegrendszer éréséhez.

 ( - A gyerekeknek ingerekre van szükségük, különben csak lézengenek és unatkoznak. (Jo Frost) - )

 ,,Gazdag „bemenet"  A megismerés minden mai elméletének közös üzenete, hogy a kognitív képességek fejlődésének szempontjából igen fontos az, hogy a gyermek változatos ingerekben gazdag környezetben fejlődhessen.
 

Gazdag „kimenet" • A gazdagság és a sokfé­leség fontossága azonban nemcsak a gyermeket érő tapasztalatok, hanem azok megnyilvánulá­sának oldalán is igaz. Akár érésnek, akár a ta­pasztalatra épülő konstruktív folyamatnak te­kintjük a megismerés fejlődését, minél több al­kalmat kell biztosítanunk a gyermeknek, hogy aktívan használhassa tudását, és azt a lehető legtöbb formában nyilváníthassa meg. Ahhoz, hogy a gyermek által sokféle formában elsajátított tudás igazán jól al­kalmazhatóvá váljék, nem egyszerűen gyakor­lásra, hanem minél változatosabb, sokfélébb megnyilvánulási lehetőségre van szükség.

A célirányos cselekvés, ami a végrehajtó működésfunkciója: nemcsak az információk feldolgozásának erőfeszitéses megismerési (figyelmi, emlékezési) szempontjaitól függ, hanem az érzelmi rendszertől is. A negatív érzelmek (magas félelmi realctivitás, impulziv agresszivitás) és a feladatokkal kapcsolatos negatív érzelmi értékelés a feladatok abbahagyásához vezethet.

A bonyolultabb, több kognitív erőfeszítést igény­lő problémák megoldása (azaz a problémameg­oldó gondolkodás, a megértés, a tapasztalatok aktualizálása és transzferálása) csak alacso­nyabb arousalszinten és főleg szorongásmentes állapotban várható.

A negatív érzelmek (magas félelmi reaktivitás, impulzív agresszivitás) és a felada­tokkal kapcsolatos negatív érzelmi értékelés a feladatok abbahagyásához vezethet, amíg a sze­rencsésebb érzelmi értékelés és elvárás a feladat­ba való belemerülést és kitartást eredményez.

Külön hangsúlyozzuk az iskola és az otthont környezet tárgyi-környezeti feltét­eleit: a túlzsúfolt otthoni vagy iskolai környezet, az iskola és a lakókörnyezet struktúrája, a helyi­ségek berendezése, szellőztethetősége, megvi­lágítása, az udvar nagysága, a környék levegő-és zajszennyezettsége stresszforrásként nagyon megnehezíthetik vagy, épp ellenkezőleg, meg­könnyíthetik a tanulást.

 Azonban a túlzott és különö­sen a kóros fáradtság kialakulását el kell kerülni. Ennek érdekében a érdemes a gyerek számára kialakítani otthon és az iskolában is egy értelmes napirendet, amely­ben kiegyensúlyozottan biztosított a tanulás-, a játék-, a szórakozás- és az alvásidő. Ez a rende­zettség segít a szervezet alább tárgyalásra kerü­lő különböző biológiai ritmusainak beállításá­ban is, tehát nemcsak a fáradtságot kerüljük el általa, hanem egy pozitív önerősítő fejtheti ki hatását: nyugodtabb alvás és kiegyensúlyozot­tabb tevékenységek alakulnak ki.

Legalább ilyen lényeges, hogy a tanár ész­revegye és orvosolja saját fáradtságát is, hiszen amellett, hogy a kimerültség a tanulókkal való negatívabb bánásmódot eredményez és a taná­ri hatékonyságot is rontja, kiégéshez a tanár egészségé­nek és életminőségének romlásához is vezethet.” Forrás: Pszichológia pedagógusoknak (szerk. N. Kollár Katalin, Szabó Éva)

 ,,Ha az ember kipihent, nem tud mást tenni, mint tanulni, fejlődni.” (Molnár József)

Az alkotáshoz elengedhetetlen a nyugalom, a biztonságos háttér. (Illényi Katica)

,,A tanulás alapfeltétele a szorongásmentes légkör.”

,,Ha az ember kipihent, nem tud mást tenni, mint tanulni, fejlődni.” (Molnár József)

            A szeretetteljes légkör az otthonodban, megalapozza az életedet! (Tendzin Gyaco, a XIV. dalai láma)

 

 

,,Antilop” kell, hogy a gyerek zseni legyen.

Egyszer már megírtam és azóta többször visszahallottam azt a példát, hogy a gepárd a leggyorsabb állat. 110 km/óra sebességgel tud futni, de csak akkor, ha ott van előtte az antilop. Ha nincs, akkor nem fut ilyen gyorsan, mert minek. Ha állatkertben van a kis gepárd, és ott etetik, akkor soha nem fut 110 km/óra sebességgel, mert 30 km/óra sebességgel is eléri a táplálékát. Nekünk az a dolgunk, hogy az ,,antilopot” biztosítsuk ahhoz, hogy a ,,kis gepárd” kénytelen legyen – és öröme is teljék benne – 110 km/órával futni.” - (Dr. Ranschburg Jenő)

 

 

Affirmációk (pozitív megerősítések használata)

,,Ha gondolatainkkal szeretnénk önbizalmunkon segíteni vagy vágyainkat beteljesíteni, azt pozitív megerősítések (szaknyelven affirmációk) folyamatos ismételgetésével tehetjük meg.

Ugyanis a pozitív megerősítés, mint nevelési módszer arra épít, hogy az emberi agy ugyanúgy megérti és megjegyzi a szabályokat, ha csupán a biztató, dicsérő szavakat hallja, és ráadásul (a jobb agyfélteke segítségével) egy pozitív érzelem is fog társulni a tanuláshoz. Tehát az az elvem, hogy mindig járjon egy jó szó, egy mosoly, egy köszönöm szépen, ha tett a tanuló ennek érdekében”

 

 

A pozitív megerősítések segítségével saját magunkat tudjuk pozitívan „programozni”.

Általuk megerősíted személyiségedet, átalakítod régi rossz beidegződéseidet, szokásaidat és önmagadnak teremthetsz a segítségükkel.

Sőt, rendszeres ismételgetéssel segíthetnek elérni nagyobb életcéljaidat is.

Bármilyen pozitív töltetű kijelentést lehet megerősítésként használni.

A tudatalattinkra gyakorolt hatás nem marad el, és meglátjuk, hamarosan beindul a pozitív változás!

Csupán olyan kifejezést kell találnunk, ami kizárólag kellemes érzéseket kelt bennünk, és a gondolat maga is örömmel tölt el minket

Ha rendszeresen a kijelentés tartalmára gondolunk, újra és újra a boldogság érzése fog hatalmába keríteni, és testünkben máris elindulnak az öngyógyító, segítő folyamatok.”

 

,,Fontos szerepe van önmagunk buzdításának

és annak, hogy pozitív ,,párbeszédet” folytassunk magunkkal.

A legsikeresebb sportolóknál mindvégig szól a fejükben az a bizonyos buzdító hang.”

 

A bátorító önszuggesztió (például: tudom, hogy képes vagyok rá vagy örömmel és higgadtan teszek eleget a felada­tomnak) az első és döntő lépés afelé, hogy építsük az önbizalmunkat, fokozzuk a teljesítménymotivációt, és jelentős mértékben javítsuk az összpontosítási képességünket. (Helene Walterskirchen)

 

,,Ne feledjük, hogy a valamire való odafigyelés is viselke­dés, elvileg hasonló minden más viselkedéshez. Gya­koriságát és valószínűségét befolyásolhatják a megerősítéses kontingenciák. Ha jutalmat várhatunk azért, hogy valamire nagyon odafigyelünk, akkor nyilván nagyon oda fogunk figyelni. Tehát a megerősítés befolyásolhatja azt a tevékenységet, amitől az elsajátítás függ. …Ha megfigyelünk valakit, aki olyan, tevékenységet végez, amit megerősítés követ, valószínűbb, hogy mi magunk is hasonlóan cselek­szünk.”

 

A tehetséges gyerekek affektív jellemzői:

  • Fejlett igazságérzet: a tehetségesek igazságér­zete korán megmutatkozik, problémák forrásá­vá válhat, például, ha a tanár nem tudja felállí­tani és megvédeni az iskolai és osztálybeli rend­szabályokat.
  • Humorérzék: a tehetséges tanuló jobban tuda­tában van a mindennapok abszurditásának, többnyire képes ezt könnyűszerrel venni, s ez egyúttal pozitív énképhez is vezethet,
  • Érzelmi intenzitás: a tehetséges emberek gyakran élnek át intenzív érzelmi élményeket, emiatt nemegyszer túlérzékennyé is válnak.
  • Maximalizmus: általában sok energiát fektet­nek be tevékenységükbe, hogy mindent tökéle­tesen végezzenek, s megzavarodhatnak, ha ők vagy környezetük hibázik.
  • Sok energia: a tehetséges gyerekeknek sok az energiájuk, ez sokszínű tevékenységükben is megnyilvánul, s ugyanakkor több feladatot is tudnak megoldani kevesebb idő alatt.

Kötődés: a tehetségesek nemcsak az emberek­hez, de szakmai tevékenységükhöz is erősen kötődnek, ennek eredményeként feladataikat nagy elmélyüléssel oldják meg. (N. Kollár Katalin - Szabó Éva - Pszichológia pedagógusoknak)

 

 

,,Add gyermekednek a tudás, a kreativitás és a kíváncsiság hármas szuperképességét.”

 

„A jó alsó tagozat szeretetteljes, biztonságot és örömöt adó közösség.”

 

 

 

,,Teljességgel hasztalan a múlt miatt aggódni - hiszen tudnunk kell azt, hogy mindenki (minket is beleértve) minden élethelyzetben a tőle telhető legjobb módon cselekszik, az abban az adott pillanatban rendelkezésére álló tudásának, vagy bölcsességének megfelelően.

Mindannyian egy bizonyos programozottság termékei vagyunk, és hajlunk arra, hogy ennek megfelelően cselekedjünk.

Ha sajnálod, hogy a múltban valamit éppen úgy tettél, jusson eszedbe, hogy akkor képességeidnek megfelelően cselekedtél; ezután mondj köszönetet az ebből tanultakért és haladj tovább. Ugyanakkor vésd eszedbe azt, hogy minden igazságtalanság, melyet ellened mások elkövettek, az ő adott programozásuk eredménye volt.

Neheztelni valakire / akár önmagadra megterhelő, elvonja az energiád. Miért fektetnél energiát egy negatív érzés folyamatos fenntartásába, ahelyett, hogy pozitív célra irányítanád?

A reiki energia alkalmazásával a legerősebb harag is feloldható.

Bármely hasonló epizód elején, a legjobb nem reagálni, hanem szeretetet sugározni magunkból. Nehéz dühöngeni, ha az ember mosolyog közben.

Ha zavar valami, engedd el a vele járó stresszt, közelebb fogsz kerülni a valódi megoldáshoz!”

 

Az eredményesség kulcsa abban rejlik, hogy a napjaid túlnyomó részében mi az, mi magasabb szerepet játszik. (Boros Bea)

 

Nem az a lényeg, amit néhanapján megteszel, hanem amit nap mint nap elvégzel. (Jenny Craig)

 

   

,,A szabály röviden a következő:

Ha sokszor egymás után pontosan ugyanúgy cselekszel, mint azok, akik sikeresek lettek, előbb-utóbb te magad is garantáltan sikeres leszel.

Vagy megfordítva, ha nem azt teszed, amit a sikeresek, te se számíts sikerre. A siker nem a véletlen műve. Nem szerencse, hanem tervezett munka eredménye." (Brian Tracy)

 

 

Egy szokás kezdete olyan, mint egy vékony cérna, ám minden alkalommal, amikor a cselekvést megismételjük, erősítjük a fonalat, újabb és újabb szálat adunk hozzá, amíg végül egy jókora kábel nem lesz belőle, és visszavonhatatlanul megköti a gondolatunkat és cselekvésünket. (Orison Swett Marden)

Azt sugárzod magadból, amit a lelkedben, önmagadban átélsz. Ami benned történik, az árad belőled. Akiben öröm él, abból öröm árad. Derű. (Müller Péter)

“Ha lelked nyugalmat áhít, add meg neki: a dolgokat, amelyek kívül vannak, hagyd kívül, hogy szép életet élhess.” (Tatiosz)

,,Ha nem tanulsz a hibáidból, felesleges elkövetned őket”

 

,,Jó úton haladsz, mert van célod és szorgalmas vagy.”

 

,,Tudod mi a különbség köztünk?                                

Ha az élettől citromot kapok, limonádét csinálok. Amikor te kapsz citromot, dühösen beleharapsz, és jól megszívod magad savval.”

 

,,Szeretnék elmondani valamit a stresszről, és arról hogy hogyan tekintsünk a stresszre.

A fogorvosnál ültem, amikor a kezembe akadt egy újság arról, hogy hogyan nőnek a homárok. „Nem érdekel, hogyan növekednek a homárok” - gondoltam.

De elolvastam. Azt írta, hogy egy homár egy puha állat, ami egy kemény páncélban él. Ez a kemény páncél sohasem növekszik.
De akkor hogyan tud maga a homár növekedni?

Ahogyan a homár növekszik, a páncél egyre szűkebb lesz a számára.
Ettől a homár kényelmetlenül, nyomás alatt érzi magát.

Elbújik egy kő alá a ragadozók elől, leveti a régi páncélt és növeszt egy újat. Ami végül ugyanúgy szűk lesz neki, ekkor újra bemászik egy kő alá és így tovább. A homár sokszor megismétli ezt élete során.
Mi ösztönzi arra a homárt, hogy növekedjen?
Az, hogy kényelmetlenül érzi magát!

Ha a homároknak lennének orvosaik, sohasem növekednének! Mert akárhányszor kényelmetlenül éreznék magukat, csak elmennének az orvoshoz, kapnának valami nyugtatót, és sohasem bújnának ki a páncéljukból. Fel kell ismernünk, hogy a stresszes időszakok egyben jelzések arra, hogy itt az ideje növekedni!
És ha jól fogjuk fel az élet viszontagságait magunk javára fordíthatjuk azokat.” - Abraham J. Twerski
 

 

Ha valami nehézséged van az életben, úgy érzed, hogy beleragadtál, ,,nem enged”, képzelj el egy ollót, s mintha az ujjaid lenne az olló, vágd el vele a ,,kötelékeket” a csakráid elöl.

 

 

,,A sze­mély reakcióját nem az objektív körülmények ha­tározzák meg, hanem az, hogy ő maga hogyan értelmezi a helyzetet. Két ember azért reagál különbözőképpen ugyanarra a helyzetre, mert kétféle, egymástól eltérő élményháttér áll mögöttük. Cantor és Kihlstrom azt húzzák alá, hogy két ember visel­kedése néha azért különbözik olyan radikálisan, mert az eltérő szociális tudásuk miatt eltérően ér­telmezik a különféle helyzeteket.”

 

 

Hangosan is mondd ki sokszor, azt amit szeretnél, s a hozzákapcsolódó szavakat, mondatokat több hétig.

 

 

Magadban bízz! Te vagy az egyetlen, aki képes használni saját magát, senki más. Ehhez viszont működési tervre és engedélyre van szükséged.

Tudnod kell, hová tartasz és tudnod kell, mikor indulsz el és tisztában kell lenned saját magaddal is.

Nem veled van a baj, hanem azzal, ahogy működtetted magad!

A felesleges körök, amiket sokan futnak, elvesztik a magukba vetett hitet is és ezzel összedől még a „legerősebb” élet is.

Az egyetlen értelmes cél csak is az lehet az indulásod kapcsán,

hogy mindent megtegyél,

amit muszáj megtenned a sikered érdekében,

de semmit ne tegyél meg,

ami nem ad hozzá az optimális eredményhez.

Magától értetődik ugye? INGYENES 72 napos önismereti előadás sorozat. [téma: Változás...] ! Itt találod-->http://tudatosan.hu/72-nap/ https://www.facebook.com/tudatosan.hu/posts/1080039428716031

 

 

,,Azonban ha egy órán át meditálsz, huszonhárom órán át pedig nem, akkor nem juthatsz el a meditatív tudatosságig. …Szerintem tehát a meditációnak olyannak kell lennie, mint a légzésnek.”

 

Egy buddhista tanár egyszer azt mondta, hogy a mérges kígyó csak akkor mérges, ha közeledsz felé. Ha faképnél hagyod az erőszakoskodót, nem gyáva vagy, hanem okos. (Daniel Gottlieb)

Megtanultam tehát, hogy ne izgassam fel magam, csak azért mert mindenki más izgatott. (Deepak Chopra)

Nem hiszek abban, hogy a szenvedés nemesít. Ahhoz már olyannak kell lenni, hogy nemesíthessen. Akit a szenvedés nemesít, az extra jellem. De mi átlagosokkal számolunk. (Nemes Nagy Ágnes)

Ha egy haragos embernek nektárt adsz, méreggé válik benne, de ha mérget adsz egy megvilágosodottnak, nektárrá változtatja azt. Nem esett nehezemre, hogy higgyek Babának, amikor azt mondta, hogy a szeretet több puszta érzésnél. A szeretetnek hatalma van, hogy változást idézzen elő. (Deepak Chopra)

 

,,Az érett személyiséget dominánsan ,,proszociális” (önzetlen) értékek jellemzik.”

 

,,Én csak egy ember vagyok, aki őszinte és jó akar lenni, és boldoggá akarja tenni az embereket, és megadni nekik az eszképizmus legnagyobb érzését a tehetség révén, amit Isten adott nekem. Ez az, amit a szívem diktál, ez minden, amit szeretnék csinálni. Csak megosztani, adni és mosolyt csalni az emberek arcára és megtölteni a szívüket boldogsággal. …

Gyűlölöm látni a szenvedést. Gyűlölöm látni, hogy az emberek szükségben szenvednek, és úgy érzem, Isten adott nekem egy ajándékot, amit felelősségteljesen arra kell használnom, hogy viszonozzam, és ezt fogom tenni, amíg csak egy fillér van a zsebemben, vagy amíg a Jóisten haza nem szólít.” - Michael Jackson

 

 

,,Ki az igazi innovátor? Aki elképzeli, hogy a szemünk előtt lévő dolgok nem véglegesek.”

 

 

,,Mi lakozik a felszín alatt?

Ma érdemes figyelnünk a bevillanó gondolatainkra és a belső és külső, Minket felkavaró helyzetekre.
Milyen erők munkálkodnak Benned? Miben szeretnél változtatni?
Minden Benned szunnyadó erő, vágy, gondolat, érzés Utat keres az Életedben. De csak akkor jelenik meg a fizikai valóságban, ha már kész vagy rá testi, lelki, szellemi szinten is.
Fénnyel, Szeretettel és Áldással.”

 

Mentális tréning

Sokan hajlamosak arra, hogy szándékosan ne vegyenek tudomást a gyengéikről vagy elnyomják azokat. A mentális tréningben az ember „szembenéz" a gyengéivel, és elfogadja, hogy azok léteznek.

De ahelyett, hogy továbbra is rejtetten magával cipelné, és amennyire csak lehet, figyelmen kívül hagyná a gyengéit (ami sok energiát emészt fel), célirányodul stressznek teszi ki őket, hogy ezáltal lépésről-lépésre erősséggé változtassa a gyenge pontokat.

Ennek érdekében gondolati stresszhelyzeteket kreálhatunk, és egy bizonyos gyengével szembesülhetünk, Azután erősséggé alakítjuk át ezt a gyengét, és ennek megfelelően változtatunk a helyzeten. Minél élettelibbek és plasztikusabbak a gondolatok és az elképzelések, minél inkább tele vannak érzésekkel, zajokkal, színekkel és érzéki benyomásokkal, annál erősebb az áramló energia és a neurológiai stimuláció.

Ezt a folyamatot adaptációs vagy átalakító folyamatnak nevezzük. „Több száz ismétlés (energialeadás szükséges ahhoz, hogy a komplex motorikus készség ellenálljon a verseny nyomásának", írja dr. Loehr – Az új mentális erő című könyvében. És ami a sportra igaz, az éppúgy érvényes más területekre is.

Gyengéinek kontrollálása, elfojtása és elnyomása sok energiát von el öntől.

Ha a felszínre hozza a gyengéit, és vizualizációs gyakorlatok segítségével erősségekké alakítja át őket, nem pazarolja az energiát, hanem termékeny átalakító folyamatba tereli.  (Helene Walterskirchen  - Az energiaelv)

 

Affirmációk (pozitív megerősítések használata)

,,Ha gondolatainkkal szeretnénk önbizalmunkon segíteni vagy vágyainkat beteljesíteni, azt pozitív megerősítések (szaknyelven affirmációk) folyamatos ismételgetésével tehetjük meg.

Ugyanis a pozitív megerősítés, mint nevelési módszer arra épít, hogy az emberi agy ugyanúgy megérti és megjegyzi a szabályokat, ha csupán a biztató, dicsérő szavakat hallja, és ráadásul (a jobb agyfélteke segítségével) egy pozitív érzelem is fog társulni a tanuláshoz. Tehát az az elvem, hogy mindig járjon egy jó szó, egy mosoly, egy köszönöm szépen, ha tett a tanuló ennek érdekében!”

 

,,A pozitív megerősítések segítségével saját magunkat tudjuk pozitívan „programozni”. Általuk megerősíted személyiségedet, átalakítod régi rossz beidegződéseidet, szokásaidat és önmagadnak teremthetsz a segítségükkel.

Sőt, rendszeres ismételgetéssel segíthetnek elérni nagyobb életcéljaidat is.

Bármilyen pozitív töltetű kijelentést lehet megerősítésként használni. A tudatalattinkra gyakorolt hatás nem marad el, és meglátjuk, hamarosan beindul a pozitív változás! Csupán olyan kifejezést kell találnunk, ami kizárólag kellemes érzéseket kelt bennünk, és a gondolat maga is örömmel tölt el minket Ha rendszeresen a kijelentés tartalmára gondolunk, újra és újra a boldogság érzése fog hatalmába keríteni, és testünkben máris elindulnak az öngyógyító, segítő folyamatok.”

 

 

,,A pozitív kijelentések pedig pozitív energiatartalommal telítettek, így ezek rendszeres ismétlése esetén a pozitív energia megtöbbszörözését érhetjük el. Kellő mennyiségű gondolati energia megfelelő telítettsége esetén materializálódhat (valóra válhat) az adott gondolat. Nagyon jó példa erre az a testsúlyával folyamatosan küszködő hölgy, ki a "Nem kérem, hisz így sem tudok a túlsúlyommal mit kezdeni!" kijelentéssel utasítja vissza a kínálást. Egyértelműnek látszik, hogy amíg a hölgynek ilyen - nyugodtan mondhatjuk, hogy negatív - kijelentései lesznek (túlsúlyával kapcsolatban), addig valóban túlsúlya is lesz.

E viselkedésforma által megváltozhat kisugárzásunk, jobbíthatunk emberi kapcsolatainkon, sőt egész személyiségünk pozitív beállítottságúvá válhat, de hatékony eszközként működhetnek, pl. az önbizalom, az önbecsülés helyreállításában is, így életminőségünk nagymértékben jobbá válhat.

A gondolati energia hatalmának felismerése és alkalmazása segíthet egy-egy tényleges cél elérésében, így közelebb kerülhetünk a szeretethez, és ez által a boldogsághoz, ami feltételezhetően nem csak a mi életcélunk. törvényszerűség felismerése, és főleg alkalmazása életünkben minőségi - méghozzá igen kedvező - változást eredményezhet, ha tudatosan használjuk pozitív irányultságú gondolatainkat.

Mindenesetre, amíg nem válnak reflexszé pozitív megerősítéseink, addig tudatosan figyelnünk kell helyes használatukra.

Tapasztalataink szerint a megerősítések akkor működnek a leghatásosabban, ha jelen időben, egyes szám, első személyben használjuk, pl. "Meg tudom tenni!"

A megerősítések hatékonyságát azzal is fokozhatjuk, ha hangosan (nyugodt, társalgási hangerővel) ki is mondjuk azokat határozott, magabiztos és pozitív töltettel. De adott esetben a hang nélküli (magamban mondom) módszer is eredményes lehet, ha az adott körülmények között nincs lehetőség a "hangoskodásra". (Uhrinné Bárdi Zsuzsanna - Uhrin Ferenc György: Őserő – Az élet titkai)

 

 

Mindennapi jóllétünk jelentős forrásai a hétköznapokban átélt pozitív élmények.

A negatív érzelmek támadásra, védekezésre, menekülésre szűkíti a cselekedeteinket.

 

A pozitív érzelmek kiszélesítik a gondolati-viselkedési repertoárt.

Fredrickson szerint a pozitív érzelmek,

mint pl. az öröm, az érdeklődés, az elégedettség, a büszkeség, a szeretet és a szerelem, közös jellemzői abban látja, hogy egyrészt kiszélesítik a személy gondolati-viselkedési repertoárját, másrészt arra késztetik a személyt, hogy belső erőforrásaira alapozzon, ideértve fizikai, intellektuális, társas és pszichológiai erőforrásait egyaránt.

 

Pozitív érzelmek és affektusok pl. befolyásolják a kreatív tevékenységeket is. Isen és munkatársai kísérletében egyszerű érzelmi indukcióval (pl. vidám film, apró ajándék, cukor) kiváltott pozitív affektusok megnövelik a kreatív feladatokban a teljesítményt.

Pozitív érzelmi állapotban a gondolkodás szokatlanabb utakat jár be, kreatív, integratív, nyitottabb az információkra és hatékonyabb.

 

Mindezek az eredmények arra utalnak,

hogy a pozitív hangulat és érzelmek értékes eszközzé válhatnak a pedagógus kezében.

A pozitív érzelmek hatásai Fredrickson (1998, 2000) áttekintése nyomán

  1. A pozitív érzelmek tágítják a figyelem látókörét, szem ben a negatív érzelmekkel, amelyek inkább szűkítik a figyelem fókuszát.
  2. Tágítják a kogníciót – például szokatlanabb asszociációk, tágabb kognitív kategóriák alkalmazása, az összefüggések könnyebb és rugalmasabb felismerése, a fogalmak alaposabb feldolgozása -, elősegítik a kreatív gondolkodást igénylő tevékenységeket.
  3. Szélesítik a cselekvések körét, például javítják a kreatív megoldásokat, gyerekeknél változatosabb játékok és hosszabb játékidő figyelhető meg.
  4. Erősítik a fizikai erőforrásokat, például a pozitív érzelmek kiváltotta játék elősegíti a fizikai erő és a fizikai készségek fejlődését.
  5. Erősítik az intellektuális erőforrásokat, például a pozitív érzelmek aktiválják az explorációt, elősegítik a tanulást és a teljesítményt, javítják az összetett és integrációt igénylő feladatok megoldási képességét.
  6. Erősítik a társas erőforrásokat – a mosolygás, az együttes játék, az együtt átélt öröm egyaránt erősíti a szövetségeket, a barátságokat és a családi kapcsolatokat, a pozitív érzelmek növelik a segítségnyújtás, valamint az együttműködés valószínűségét.

A pozitív érzelmek továbbá segíthetnek bennünket abban is, hogy a mindennapok nehézségeivel és az ezek által kiváltott stresszel könnyebben megküzdjünk, hiszen lehetővé teszik azt, hogy a megoldási lehetőségek szélesebb köréből válasszunk magunknak megfelelő stratégiákat, és ennek révén egyaránt mozgósíthassuk a saját és a társas erőforrásainkat.

A pozitív érzelmek alkalmasak arra, hogy kijavítsák a negatív tünetek ,,mellékhatásait”. Pl. szívverés, idegesség, tehát nyugodtabb szervezet lesz.

 

A pozitív érzelmek átélése a mentális egészség fontos meghatározója. (Vaillant)

 

Újabb vizsgálatok szerint a pozitív érzelmek fontos hatással vannak a fizikai egészségre is.

 

Pozitív érzelmek segítenek a mindennapi nehézségek ellen, s ezek által kiváltott stresszel szemben, szélesebb perspektívát adnak, mint saját, mint társas erőforrásokat mozgósítanak.


 

Boldogság = szubjektív jólét

A hétköznapi ember és a pszichológusok számára fontos kérdés az is, hogy mi vezet a pozitív élmények és pozitív érzések gyakori átéléséhez.

Boldogság – pozitív érzelem együtt jár a tágan értelmezett szükséglet kielégülésével (pl. fizikai, szociális, intellektuális).

Boldogság – elégedettség az élettel.

Boldogság – belső tényezőink megvalósítása (Diener). Az egyén viselkedése, tevékenysége összhangban legyen személyiségével.

Boldogság átélését olyan helyzetek határozzák, meg amelyekben a személy önmaga lehet. (Waterman)

 

Általánosítva a boldogsághoz 4 fő tényező kell

  • Pozitív érzelmek gyakorisága és intenzitása.
  • Életünk területén (iskola, család, munka) megélt elégedettség, siker.
  • Depresszió, szorongás, és más negatív állapotok viszonylagos hiánya.

-Az élet egészével való megelégedettségi szint

 

Boldogságunk forrásai a pozitív élmények pl. a jóleső, kellemes érzések, érzelmek, élmények - pl. a szeretet, vidámság, nevetés, mosoly, simogatás, sikerélmény, megelégedettség stb. - megélése a kapcsolataink, a munkánk, a napi feladatainkban.
Valamint a számunkra kedves ételek, a pihenés, a pozitív energiák, a napi 20 perc célzott napfény a homlokra mely jó hatással van a tobozmirigyre, a sportolás,
„idegi és 'izom fehérjék" (aminosavak) bevitele, a megfelelő vitaminok és ásványi anyagok (pl. C-, B-vitaminok, kalcium és magnézium), omega-zsírsavak, teák, friss gyümölcs és zöldség (levek), növényi olajak,
illóolajok, friss (vitális ionokban gazdag) levegő, kellő folyadék bevitele, a víz üzenete, nyújtás, masszázs, tudatos energia-gazdálkodás (test-elme),
rezgés-frekvencia, vonzás törvénye, ok-okozat, jó okok felhalmozódása (telítettség), amire-ahová irányítod a figyelmedet-tudatodat, amennyit és amilyet belefektetsz, akarni és csinálni,
jelenben lenni, nyugalom, összpontosítás, tudatos szuggesztió, vizualizáció, pozitív gondolatok-szavak-érzések, a felelősség vállalása, érzelmek nemesítése, mentális tréning,
csakrák, színek, tudatos táplálás és táplálék (test-elme), tiszta test-elme,
citrom-, és orbáncfű, méz, almaecet, maca, gulan, ginzeng, ginkgo biloba, rózsagyökér, s egyéb gyógynövények, lazítás, légzés-technikák, és a csúcsérzést adó meditáció. (Molnár József)

 

Banán (turmix), kivi, narancs, almák, almaecet, ananász, szilva, meggy, cseresznye, áfonya, szőlő, citrom, mandarin, eper, málna, ribizli, körte, sárgabarack, őszibarack, licsi, mangó, noni, guarana, pawpaw, papaya, mézharmat-, sárga-, görögdinnye, gránátalma, mangosztán, avokádó, aloe vera, goji, agavé, guave, kókusz, gyömbér, királydinnye, méz, méhpempő, csokik, fagyik, tej, joghurt, tejsavó, kefir, tejszínhab, tojás, túró, sajtok, halak, húsok, aminosavak, szezámmag, kendermag, lenmag, tökmag, napraforgómag, chia mag, mandula, pisztácia, földimogyoró, törökmogyoró, kesudió, dió, füge, datolya, tőzegáfonya, olíva, növényi olajok, omega-3 és -6 -9 zsírsavak, Q1 és Q10, ginzeng, ginkgo, gulan, maca, rózsagyökér, yucca, alga (pl. spirulina), macskagyökér, teák (pl. zöld, pu-erh, maté, kamilla, hársfa, levendula, citromfű, rooibos, stb.), búzafűlé, búzacsíra, búzakorpa, csírák, sörélesztő, csicseriborsó, lila-, vörös-, új-, póré-, fokhagyma, rozs, zab, rizs, köles, lucerna, kukorica, bab, borsó, lencse, spárga, torma, savanyú káposzta, kelkáposzta, sárgarépa, petrezselyem, zeller, brokkoli, kelbimbó, karfiol, karalábé, saláta, cékla, sütőtök, uborkák, gesztenye, fűszerek, paradicsom, paprika, retek, stb.

Ginkgo biloba (lélek, szellem)

ginzeng (energia, lélek, szellem, egészség)

rózsagyökér (más néven sarki-, vagy aranygyökér) (energia, lélek, szellem, egészség),

gulan (energia, lélek, egészség),

maca (életerő, szellem, szex),

királydinnye (energia, lélek, izom, szex),

goji (egészség, lélek, szellem, energia),

tejsavó (lélek, energia, egészség),

arany mumijó (egészség, energia, felszívódás, izom, antibiotikum, arcüreg),

arany tej (szellem, bőr, egészség, energia),

B-max, B1 (energia, lélek), B2 (pajzsmirigy, energia, szem, lélek) B3 (lélek, szellem, egészség, energia), Folsav B4-vitamin (energia, lélek), B5 (energia, lélek, sebgyógyulás), B6 (cukor, egészség, felszívódás, energia, lélek), Biotin (H-vitamin) B7 (cukor, energia, fehérje, bőr), Kolin (B8) (lélek, szellem, test) nyugtató hatást fejt ki. Ha ideges vagy ,,fel van húzva” segíthet. Az inozitollal együtt elősegíti a zsírok és a koleszterin felhasználását a szervezetben, Inozit (B9) (test, pajzsmirigy és tobozmirigy, tán energia is, lélek, szellem), B12 (szeretet, lélek, energia), B13 (lélek, szellem, energia).

Folsav és B12 vitamin a leghatásosabb vitalizáló kezelés.

C-vitamin (egészség, energia, lélek)

E-vitamin (egészség, seb, haj, bőr, szex, energia, állóképesség, agysejteknek oxigént juttat, nyugtat),

D-vitamin (autoimmun, egészség, cukor, lélek, bőr),

Szelén (lélek, energia),

Lecitin (energia, lélek, szellem),

Kalcium (lélek, test, energia) Hiányánál a test fáradtság érzetet jelent.

Magnézium (lélek, test, energia) A táplálék energiatartalmának felszabadításában van szerepe. Akár egy energiaforrás, úgy táplálja a sejtjeinket. Nélkülözhetetlen kb. 300 enzimnek, mint ,,indítóanyag”. A magnéziumhiányt az anyagcsere lelassulásával és a gyors kimerüléssel is összefüggésbe hozzák.

Kalium (lélek) (tiszta gondolkodás, oxigén, fizikai és szellemi stressz meríti). Káliumhiánynál az ember már kis erőfeszítésnél elfárad, lezuhan a vércukorszint.

Cink - A kiegyensúlyozatlanul magas cinkvesztés csökkenti a teljesítőképességet. (Energia, lélek, szellem)

Mangán – (energia, lélek, szellem, egészség, fáradtságot és idegi ingerelhetőséget mulaszt),

Foszfor – (energia, lélek, egészség, fehérje és anyagcsere, pajzsmirigy, inzulin, növekedés, fog, fogíny, vese)

Vas - A testben mindenfajta energiaforgalomhoz kell.

levendula (lélek),

zöld tea (egészség, lélek, szellem, energia)

mate tea (lélek, energia, növeli a szív oxigénnel való ellátottságát, főleg stressz vagy testedzéskor)

puerh-tea (Frissít, szellemileg is fitten és frissen tart, fiatalító és egészség)

rooibos tea (energia, lélek, bőr külsőleg is, kálium-pótló, gyulladáscsökkentő)

aktivizáló tea (energia, lélek)

citromfű-, hársfa-, macskagyökér-, kamilla tea (lélek)

orbáncfű (lélekre gyakorolt pozitív hatása miatt nevezték a "fény gyógynövényének" vagy a "lélek napsugarának", gyulladásra is.)

Endorfin, Szerotonin - ,,Boldogság” hormonok.

Szerotonin hormon - Ha megfelelő mennyiségben képződik, kellemes hangulatunk lesz, magunkat kipihentnek, kiegyensúlyozottnak érezzük.

Dopamin és a noradrenalin hormonok megmozgatják energiaraktárainkat.

Hypocretin – Az örömszerző, Amikor a hypocretin-szint emelkedik, az embernek jókedve van és éber. Ez a ‘csodaszer’ egy speciális fehérje, egy neurotranszmitter.

Oxitocin hormon (A „bizalomhormon” segít a félénkség leküzdésében, törődés, érintés, vágy),

Triptofán (lélek),

Fenilalanin (lélek, szellem, egészség, bőr, pigment, szex, energia, Ha kimerült ezt szedje, de ne feledje, hogy a szervezetben nem metabolizálódhat, ha C-vitamin-hiánya van),

Tirozin (lélek, szellem, energia, Elősegíti az izomtömeg növekedését),

Glutamin és Glutaminsav (Szellem, energia, lélek),

Azsparginsav (energia, lélek),

Metionin (energia, lélek. Megakadályozza az izmok lebomlását (katabolizmus). Elősegíti az izomtömeg növekedését),

BCAA (energia, Megakadályozza az izmok lebomlását (katabolizmus). Elősegíti az izomtömeg növekedését),

Lizin (növekedés, fehérjék, energia, egészség),

Ornitin és az arginin (Fokozzák az inzulinszekréciót, és elősegítik, hogy az inzulin anabolitikus (izomépítő) hormonként hasson, megakadályozzák az izom lebontását, zsírégetés, sebgyógyulás, energia),

Glutamin és Glutaminsav (energia, lélek, szellem),

L-Taurine (izom, energia, lélek, szem, alacsony hőmérséklet),

L-karnitin (energia, regeneráció, egészség),

Glicin (izom, hipoglikémia),

Ribose (energia),

ATP (energia),

Omega-3 (6, 9) zsírsavak (lélek, szellem),

langyos tej (lélek) + méz is lehet hozzá,

túró (lélek),

noni (energia, lélek),

guarana (szellem, lélek, energia),

popó (pawpaw) (fehérje emésztés, emésztés és felszívódás, bőr, egészség, lélek),

kókusz (kókusztej) (energia, szex),

spirulina (lélek, egészség, szex),

Chia (mag) (energia, egészség),

Rozs jótékonyan hat az életfunkciókra, míg a

Zab a lelki életre is, amellett, hogy energiaforrások,

sajt (lélek),

joghurt (lélek, egészség).

Q1-VITAMIN (NADH) - A sejtekben lezajló oxidációs folyamatok során a hidrogént szállítja az energiatermelő citrátkörhöz. Elősegíti a Q10-enzim aktiválását is.

Ezenkívül a központi idegrendszer sejtjeiben történő dopamin- és adrenalintermelést fokozza.

E két hormonszerű információvivő anyag a felelős a megfelelően összehangolt idegi szabályozásért.

Csökkent termelődésük nagyfokú fáradékonyságot, levertséget, memóriaromlást és mozgáskoordinációs zavart idéz elő. Hiányában romlik az izomerő, a szívizom teljesítménye és az immunaktivitás is, felgyorsulnak az öregedési folyamatok.

Q10-VITAMIN – A sejtek energiatermeléséhez nélkülözhetetlen anyag. Energiát adó, gyógyító, regeneráló.

Ez a koenzim szabályozza az energia (ATP) termelést a mitokondriumokban.